عسل طبیعی سبلان با ساکارز زیر 2% و خواص درمانی آن

۱۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

انواع عسل

 

https://dejkala.com/content/19-type

انواع عسل

تولید عسل:

زنبورهای عسل، عسل را از شهد گیاه درست می کنند. آنها قسمت اعظم رطوبت را تبخیر می کنند و آنزیم هایی را اضافه می کنند که ترکیب شهد را تغییر و طعم بی نظیری به آن بدهد. هنگامی که رطوبت عسل در حدود 17٪ باشد ، زنبورها آن را در سلولهای شان ذخیره می کنند. آنها سپس سلولها را با استفاده از موم سفید ، مهر می زنند.

هنگامی که زنبورها به نواحی وسیعی از یک نوع گل مانند شبدر ، چوب بلوط ، سنبل و ... دسترسی پیدا کنند ، عسلهایی با طعم و رنگی که معمولاً برای آن گیاه خاص است تولید می کنند. زنبورها با ترکیب گرده ها از گلهای مختلف در مناطقی که هیچ کس بر آن غالب نیست ، عسل را به طور طبیعی ترکیب می کنند. همچنین عسل ها هنگام بسته بندی مخلوط می شوند تا طعم خاصی ایجاد کنند.

دسته بندی های عسل:

عسل شان (لانه زنبوری)

مستقیم از کندوی زنبور عسل پر از کندو که به طور طبیعی توسط زنبورها ذخیره می شود.

عسل مایع (استخراج)

با قطع موم و چرخاندن شان در یک استخراج کننده عسل ، جایی که نیروی گریز از مرکز عسل را از سلول خارج می کند، تهیه می شود.

گلها و رنگ عسل

رنگ و طعم عسل ها بسته به منبع شهد (شکوفه ها) که توسط زنبورهای عسل مورد بازدید قرار گرفته اند متفاوت است. در واقع ، بیش از 300 نوع عسل منحصر به فرد در دنیا وجود دارد که هر کدام از یک منبع گل متفاوت است. رنگ عسل از تقریبا بی رنگ تا قهوه ای تیره متغیر است ، و بسته به مکانی که زنبورهای عسل وزوز و پرواز می کنند ، طعم آن از نظر ملایمی تا شدید متفاوت است. به عنوان یک قاعده کلی ، عسل به رنگ روشن از طعم ملایم تر و عسل به رنگ تیره قوی تر است.

 

اقاقیا  ACACIA

عسل اقاقیا بسیار کم رنگ است. در شکل خالص آن ممکن است به اندازه شیشه مایع روشن باشد. این گیاه دارای رایحه ای ملایم ، شیرین ، با گل و از انواع محبوب عسل است. انتخاب خوبی برای مخلوط کردن با نوشیدنی ها و پخت و پز است ، زیرا با مایعات خوب مخلوط می شود و با طعمی ملایم شیرین می شود.

یونجه ALFALFA

عسل یونجه ، بسیار زیاد در سراسر دنیا از شکوفه های بنفش تولید می شود ، با رنگ و عطر و طعم و عطر کاملاً ملایم و سبک است.

آووکادو AVOCADO

عسل آووکادو از شکوفه های آووکادو در کالیفرنیا و مناطق خاص جمع می شود. عسل آووکادو به رنگ تیره و دارای طعم سرشار از قارچ است.

بلوبری BLUEBERRY

شهد شهیر گلهای سفید ریز از بوته های بلوبری و زغال اخته ، عسلی را تهیه می کند که به طور معمول کهربایی به رنگ روشن و با طعم کاملا خوشمزه است. و در مناطقی خاص تولید می شود.

اکالیپتوس EUCALYPTUS

عسل اکالیپتوس از گیاه اکالیپتوس تولید می شود که حاوی بیش از 500 گونه مجزا و بسیاری از هیبریدها است. همانطور که انتظار می رود با یک گروه متنوع از گیاهان ، عسل اکالیپتوس از نظر رنگ و طعم بسیار متفاوت باشد اما به نظر می رسد که عسل با طعم قوی تر و با کمی رایحه دارویی باشد. در کالیفرنیا تولید می شود.

مانوکا MANUKA

عسل مانوکا ، که در درجه اول در نیوزیلند تولید می شود ، به عنوان یک محصول طبیعی چه از نظر داخلی و چه موضعی روی پوست استفاده می شود. زنبورها شهد را از گلهای بوته مانوکا جمع می کنند که بومی فقط برای نیوزیلند است. فرآیند تهیه عسل توسط محیط بدون آلودگی نیوزلند غنی شده است.

شکوفه پرتقال ORANGE BLOSSOM

عسل شکوفه پرتقال، که اغلب ترکیبی از منابع مرکبات است ، معمولاً به رنگ ملایم و با طعم ملایم و با رایحه تازه و طعم مرکبات سبک است. عسل شکوفه پرتقال در شمال کشور  که به عسل بهار نارنج معروف است تولید می شود.

گلهای وحشی WILDFLOWER

از عسل گل های وحشی اغلب برای توصیف عسل از منابع مختلف گل و نامشخص استفاده می شود.

(منبع)

 

عسل طبیعی سبلان

https://dejkala.com/home/353-asal-tabie-sabalan-1k.html

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عسل سبلان

عسل مفید برای هفت بیماری

 

https://dejkala.com/content/18--7-

عسل نه تنها به عنوان یک محصول غذایی بلکه در سلامتی که در طب سنتی توصیف شده است و همچنین به عنوان یک درمان جایگزین برای شرایط کلینیکی اعم از بهبود زخم تا درمان سرطان استفاده می شود. هدف از این بررسی تأکید بر توانایی عسل و کثرت آن در جنبه های دارویی است. به طور سنتی از عسل در معالجه بیماری های چشم ، آسم برونش ، عفونت گلو ، سل ، تشنگی ، سکسکه ، خستگی ، سرگیجه ، هپاتیت ، یبوست ، آلودگی کرم ، شمع ، اگزما ، بهبود زخم ها و زخم ها استفاده می شود و به عنوان ماده مغذی مکمل مورد استفاده قرار می گیرد . ترکیبات عسل اثرات آنتی اکسیدانی ، ضد میکروبی ، ضد التهابی ، ضد پلاسما ، ضد سرطان و ضد متاستاز دارند. شواهد بسیاری حاکی از استفاده عسل در کنترل و درمان زخم ها ، دیابت قندی ، سرطان ، آسم و همچنین بیماری های قلبی عروقی ، عصبی و دستگاه گوارش است. عسل نقش مهمی در درمان بیماری با خواص فیتوشیمیایی ، ضد التهابی ، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی دارد. فلاونوئیدها و پلی فنول ها ، که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند ، دو مولکول اصلی فعال زیستی موجود در عسل هستند. طبق ادبیات علمی مدرن ، عسل ممکن است مفید باشد و دارای اثرات محافظتی در معالجه بیماریهای مختلفی مانند دیابت قندی ، تنفسی ، دستگاه گوارش ، قلب و عروق و سیستم عصبی باشد ، حتی در معالجه سرطان نیز مفید است زیرا بسیاری از انواع آنتی اکسیدان موجود است. در پایان ، عسل می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای اهداف دارویی در نظر گرفته شود. شواهد کافی وجود دارد که استفاده از عسل را در مدیریت شرایط بیماری توصیه می کند. براساس این واقعیت ها ، استفاده از عسل در بخش های بالینی بسیار توصیه می شود.

(منبع)

 

 

عسل طبیعی سبلان

https://dejkala.com/home/353-asal-tabie-sabalan-1k.html

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عسل سبلان

عسل و شیمی درمانی

 

https://dejkala.com/content/17-shimidarmani

موکوزیت دهانی یکی از عوارض شایع درمان های سرطان از جمله شیمی درمانی و پرتو درمانی می باشد که بسته به شدت آن به صورت التهاب و قرمزی خفیف تا زخم های دردناک و وسیع بروز می کند و می تواند راهی برای ورود پاتوژن ها به بدن و ایجاد عفونت های دهانی یا سیستمیک باشد.

تحقیقات روی 126 زن مبتلا به سرطان سینه با طرح درمانی دریافت رژیم  AC(Adriamycine 60mg/m^2 + Cyclophosphamide 600mg/m^2)  برای حداقل 4 سیکل درمانی، در اولین سیکل شیمی درمانی شان به صورت تصادفی وارد دو گروه مداخله و کنترل می شدند. گروه کنترل پروتکل  بهداشت دهان و دندان و شستن دهان با نرمال سالین 3 بار در روز، که برایشان تجویز شده بود، رعایت کرده ، گروه مداخله علاوه بر رعایت نکات فوق ، ژل دهانی عسل آویشن را نیز 2 تا 4 بار در روز از اولین روز سیکل 1 شیمی درمانی تا آخرین روز سیکل 4 استفاده می کردند . ارزیابی بیماران حاکی از آن بود که ژل دهانی عسل آویشن می تواند به عنوان گزینه پیشگیری و درمان ارزان و بی خطر برای کنترل موکوزیت دهانی ناشی از شیمی درمانی مدنظر قرار گیرد. 

(منبع)

 

عسل طبیعی سبلان

https://dejkala.com/home/353-asal-tabie-sabalan-1k.html

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عسل سبلان

عسل تسکینی برای سرفه

عسل تسکینی برای سرفه

عسل یک درمان مفید برای رفع گلودرد است. طبق یک مطالعه ، عسل همچنین می تواند سرفه ها را به طور مؤثر مانند داروهای  ضد سرفه که حاوی دکسترومتورفان (DM) ، مهارکننده سرفه هستند ، تسکین دهد.

با مخلوط کردن حداکثر 2 قاشق غذاخوری عسل با چای گیاهی یا آب ولرم و لیمو می توانید داروی خود را در خانه تهیه کنید. عسل نقش آرامش بخش را انجام می دهد ، و آب لیمو می تواند به احتقان کمک کند. شما همچنین می توانید به راحتی دو قاشق غذاخوری عسل میل کنید یا آن را به عنوان میان وعده روی نان پخش  و میل کنید.

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عسل سبلان

عسل تنها مواد غذایی که شامل بسیاری از داروها است.

عسل تنها ماده غذایی که شامل بسیاری ار داروهاست

عسل یک ماده غذایی طبیعی است که توسط زنبورهای عسل تولید می شود. تمدن های باستان ، عسل را به عنوان یک محصول با استعداد پر از خدا می دانستند. بنابراین ، تقریباً در تمام ادیان ادبیات عظیمی با توجه به اهمیت عسل موجود است. از نظر فیزیکی ، عسل ماده ای چسبناک و ژله ای است که رنگ خاصی ندارد. از نظر شیمیایی ، عسل ترکیبی پیچیده دارای بسیاری از ترکیبات آلی و معدنی مانند قند ، پروتئین ، اسیدهای آلی ، رنگدانه ها ، مواد معدنی و بسیاری از عناصر دیگر است. مصرف عسل به عنوان یک عامل درمانی به اندازه خود تمدن بشری قدیمی است. پیش از ظهور داروهای امروزی ، معمولاً از عسل برای معالجه بسیاری از بیماری ها استفاده می شد. در  حال حاضر، تحقیقات مدرن اهمیت دارویی عسل را اثبات کرده است. که دارای فعالیت های ضد بیوتیک ، ضد ویروسی و ضد قارچ گسترده ای است. عسل از طریق مکانیسم های مختلفی مانند افزایش pH و فعالیت های آنزیمی ، میکروب ها را ضعیف و از بین می برد. تاکنون هیچ ترکیب مصنوعی که به عنوان داروهای ضد باکتریایی ، ضد ویروسی و ضد قارچ در عسل گزارش نشده است ، در حالی که  هیچگونه فعالیت ضد ویروسی در عسل گزارش نشده است ، علیه باکتریها ، ویروس ها و قارچ ها فعالیت های قدرتمند آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و ضد سرطانی عسل گزارش شده است. عسل نه تنها به عنوان داروی ضد التهابی قابل توجه است که باعث رفع التهاب می شود بلکه از اثرات دژنراتیو داروهای ضد التهابی مصنوعی ، کبد را نیز محافظت می کند.

 

 

ناشر:

Database: Elsevier - ScienceDirect (ساینس دایرکت)

Journal: Saudi Journal of Biological Sciences - Volume 25, Issue 2, February 2018, Pages 320-325

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عسل سبلان

خواص عسل

 

https://dejkala.com/content/11-khavase-asal

خواص عسل

عسل به طور کلی یک ترکیب محلول در آب بسیار غلیظ قندی است. مهم‌ترین قندهای عسل فروکتوز، گلوکز و ساکاروز است. در مجموع یک کیلوگرم عسل 3250 کالری حرارت و انرژی دارد. عسل به لحاظ داشتن برخی مواد تخمیری در تبادلات غذایی و کمک به هضم غذا بالاترین مرتبه را در میان غذاها دارد، از این دسته مواد می‌توان به آمیلاز، اینورتاز، کاتالاز و پراکسیداز اشاره کرد. تعدادی از ویتامین‌های اصلی هم در عسل وجود دارند اما مقدار آن‌ها قابل توجه نیست. میزان املاح معدنی در انواع مختلف عسل متفاوت است و عسل‌های تیره املاح معدنی بیشتری دارند که مهمترین آن‌ها کلسیم، پتاسیم، سدیم، منگنز، آهن، مس، فسفر، منیزیم و گوگرد است. عسل دارای انواع پروتئین‌، اسیدهای آمینه، اسیدهای آلی مثل اسید فرمیک و مشتقات کلروفیل و مقداری آنزیم و رایحه‌های معطر است.

https://dejkala.com/content/11-khavase-asal

عسل طبیعی سبلان

 

https://dejkala.com/home/353-asal-tabie-sabalan-1k.html

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عسل سبلان

اردبیل

شهر اردبیل:

اَردَبیل (نام باستان: آرتاویل) یکی از شهرهای ایران و مرکز استان اردبیل در شمال غربی این کشور است. این شهر در قبل و پس از اسلام، مرکز آذربایجان بوده‌است

این شهر در قبل و پس از اسلام، مرکزآذربایجانبوده و از اهمیت خاصی برخوردار بوده ‌است

اردبیل در طول تاریخ، به نام‌های گوناگونی ازجمله «دارالارشاد»، «دارالملک»، «دارالعرفان»، «دارالامان» و «شهر مقدس (آرتاویل)» لقب داده شده ‌است و در دوره‌های مختلف، مرکز ایالت آذربایجان بوده و به‌علت قرارداشتن در مسیر جاده ابریشم، از رونق اقتصادی بسیار خوبی، برخوردار بوده‌است

واژهٔ اردبیل یک واژه ایرانی است که ریشه در اوستایی دارد که از واژه «آرتا» (به‌معنی مقدس که در فارسی میانه تبدیل به «ارد» شده‌است و در کلماتی نظیر اردشیر، اردوان، اردستان، اردکان آمده‌است) و «ویل» به معنی شهر تشکیل شده‌است.وسعت این شهرستان ۳۸۱۰ کیلومتر مربّع است و چهرهٔ عمومی شهرستان اردبیل متأثّر از ارتفاعات کوهستان‌های ساوالان (سبلان)، باغرو (تالش) و بزغوش است که این عوامل طبیعی سبب محصور شدن آن شده‌اند. اردبیل از مناطق با اهمیّت ایران به‌شمار می‌آید و دارای آثار و ابنیّه تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی است.

این شهر همچنین مرکز شهرستان اردبیل است. اردبیل از شهرهای باستانی و تاریخی ایران است. این شهر در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان قرار گرفته و از سردترین شهرهای ایران محسوب می‌گردد که جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد. شهراردبیل در ۲۱۹ کیلومتری تبریز و ۵۷۸ کیلومتری تهران واقع شده‌است.

 مردم اردبیل:

مردم اردبیل آذربایجانی‌ هستند و زبان مردم شهر اردبیل ترکی آذربایجانی است، دین اکثر مردم این شهر، اسلام مذهب (شیعه دوازده‌امامی) هستند. هم‌چنین مسیحیان شهر که اغلب ارمنی بوده‌اند در دهه‌های گذشته مهاجرت نموده‌اند ، کوچه ای که ارامنه در آن اسکان داشتند به نام «ارمنستان کوچه سی» و امروزه به نام ناصر صوفی معروف هست.

اقتصاد اردبیل:

بررسی آمار شاغلان در بخش‌های عمده اقتصادی استان اردبیل نشان می‌دهد که از کل شاغلان استان ۴۰ درصد در بخش کشاورزی، ۲۲٫۸ درصد در بخش صنعت و ۳۷٫۲ درصد در بخش خدمات مشغول به کار هستند، به عبارت دیگر معاش غالب مردم این استان از فعالیت‌های کشاورزی و خدمات تأمین می‌شود و صنعت علی‌رغم احداث و بهر‌ه‌ برداری کارخانه‌های بزرگ، هنوز جایگاه اصلی خود را بازنیافته است.

آب و هوای اردبیل:

اردبیل با واقع شدن در دامنه کوه مرتفع سبلان با ارتفاع ۱۳۵۰ متر و با فاصله 80 کیلومتر از بندر آستارا ( با ارتفاع ۳۰ – متر از سطح دریاهای آزاد ) به منزله دامنه وسیع کوه مرتفعی مشرف بر دریاست که دارای اقلیم مناطق فوقانی از یک طرف و تأثیرپذیر از مناطق دریایی و مه از طرف دیگر است. شهرستان اردبیل دارای چهار اقلیم مدیترانه‌ای گرم، مدیترانه‌ای معتدل، کوهستانی سرد و معتدل است. این شهرستان به عنوان یکی از مناطق سردسیر ایران و استان بین پنج تا هشت ماه از سال سرد است. بارندگی نیز در تمام فصول وجود دارد، ولی شدت آن در بهار و پاییز بیشتر است.

غذاهای سنتی اردبیل:

از غذاهای سنتی اردبیل می‌توان به کباب شیشلیک، آلبالو پلو، لپه خورشت، یرآلما کبابی. اوماج آشی، آش دوغ، سوتلی آش،سوتلی پلو، یارما آشی، بزباش، پیچاق قیمه، تاس‌کباب، ترحلوا، دومه کباب، باستیرما پلو، ترشی‌قرمه، چیغیرتما، یارپاخ دولماسی، قره حالوا (حلوای سیاه) ، حلوای زرد، حلوای زنجبیل، خشیل، خورش قاتق، ساج‌ایچی، قرمه‌سبزی، قویماق، قیساوا، قیقاناق، کوفته، لونگی و هرا اشاره کرد.

آیران آشی (آش دوغ) و قاتیق آشی اردبیل مهم‌ترین غذای سنتی اردبیل است و به‌عنوان غذای سنتی جهانی شناخته شده‌است

سوغات اردبیل:

از مهم‌ترین سوغات اردبیل می‌توان عسل طبیعی سبلان، عصارهٔ گل‌های سبلان، آب‌نبات، تخمهٔ آفتابگردان، حلوای سیاه، سرشیر، شیرینی‌های محلی، شکلات روسته، و کره را نام برد. حلوای سیاه اردبیل معجونی است که از جوانهٔ گندم و کرهٔ طبیعی تهیه می‌شود و بسیار مقوی و نیروزا می‌باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عسل سبلان

کوه سبلان

 

 

https://dejkala.com/content/9-sabalan

کوه سبلان(ساوالان): با ارتفاع ۴۸۱۱ متر از سطح دریا از کوه‌های مرتفع ایران است که در شمال غرب این کشور و در استان اردبیل قرار دارد. سبلان سومین قله بلند ایران می باشد.

سبلان یک کوه آتشفشانی نیمه فعال است که در مرحلهٔ فومرولیو بوده و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد. سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس و بویژه عسل سبلان مورد توجه گردشگران است. همچنین برخی کوه سبلان را محل بعثت پیامبر ایران(زرتشت)می‌دانند.

موقعیت جفرافیایی: کوه سبلان (ساوالان) در ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین‌شهر(خیاو) واقع است. این کوه در طول جغرافیایی ۴۷ درجه و ۵۰ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۸ درجه و ۱۷ دقیقه شمالی قرار گرفته‌است. برای این کوه عظیم ۶۰کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می‌زنند و سطحی که به وسیله آن در آذربایجان قرار گرفته نزدیک به ۶۰۰۰ کیلومتر مربع است.

قله های سبلان: کوهستان سبلان به‌طور کلی سه قله معروف دارد، قله بزرگ آن به سلطان مشهور است و دو قله دیگر آن به هرم و کسری مشهورند. کوه سبلان از مجموعه‌ای از ارتفاعات متعدد تشکیل شده که به موازات ارسباران ولی اندکی در شرق آن کشیده شده‌است. امتداد آن شرقی–غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه داغ آن را به رشته کوه ارسباران متصل می‌کند. در جنوب آن کوه بزقوش، که از سمت جنوب غربی به کوهستان سهند مربوط است، کشیده شده‌است.

قسمت شرقی کوه سبلان به قله آتشفشان سبلان که در بلندای ۴۸۱۱ متری قرار دارد، منتهی می‌شود. تمام قله‌های سبلان در همهٔ ایام سال پوشیده از یخ و برف‌های دائمی هستند.

نمادهای سبلان: در جبهه غربی قله سلطان و در کنار جان‌پناه، سنگی به شکل عقاب قرار دارد که در طول زمان به نماد سبلان تبدیل شده‌است. این قطعه سنگ به شکل عقابی است که نشسته و سر را به سوی شرق چرخانده‌است. در مسیر صعود از یال شرقی (پناهگاه) سنگهایی به شکل روباه، کبوتر کاکلی و شاه و ملکه وجود دارد که در مسیر پرچم‌های راهنما وجود دارند.

یکی از بهترین مراتع ایران، دامنه‌های سبلان است که خاک حاصلخیزی دارد. گیاهانی مثل انواع زرشک، سیر، میخک، گل سرخ، روناس، گل گاو زبان و آلاله، زنبق و لاله در دامنه‌ سبلان می‌رویند. این کوه هوای خنک و دشت‌های پرگل و سرسبزی دارد

 عسل سبلان: بنابراین زنبورداری و تولید عسل یکی از مشاغل پر رونق در این منطقه می باشد و استان اردبیل یکی از قطب های تولید عسل طبیعی معروف به عسل سبلان  می باشد که به زبان ترکی (ساوالان بالی) می­ گویند. با توجه به رشد  گونه های مختلف گیاهی در دامنه سبلان، عسل تولیدی در این نواحی جزو مرغوب ترین عسل  تولیدی کشور می باشد.

https://dejkala.com/content/9-sabalan

 

عسل طبیعی سبلان

https://dejkala.com/home/353-asal-tabie-sabalan-1k.html

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عسل سبلان

عسل در قرآن

 

 

https://dejkala.com/content/8-goran

عسل در قرآن و علم پزشکی

در قرآن کریم حضرت حق می‌فرماید «خوردن عسل برای مردم شفاء است» «فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ»، واژه «شفاء» در قرآن، دربارهی خوردنی‌ها به کار نرفته است، مگر برای عسل و نام یک سوره‌ از قرآن، اختصاص به نحل (زنبور عسل) داده شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اهمیت عسل از دیدگاه قرآن و علم پزشکی صورت پذیرفت. مطالعه حاضر یک پژوهش مروری بوده که با بررسی متون و از طریق جستجوی اینترنتی و دستی خواص درمانی عسل را از دیدگاه قرآن و علم پزشکی مورد مطالعه قرار داده است. در علم پزشکی ثابت شده است که عسل به دلیل رطوبت پایین، فشاراسمزی بالا و اسیدی بودن سبب توقف رشد عوامل عفونت‌زا می‌شود و پوشش استریلی روی زخم‌ها ایجاد می‌کند، پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «لم یستشف المریض بمثل شربه العسل» «هیچ مریضی، به مانند نوشیدن عسل شفاء پیدا نمی‌کند.».بررسی‌ها نشان می‌دهد عسل برای درمان یا تقویت یا پیش‌گیری امراض پوستی، تقویت رشد طفل، سرطان، تنفس، کبد، صفرا، چشم و گوش، بینی و غیره مؤثر است. تاثیر عسل طبیعی در بهبودی زخم‌های دیابتی، زخم سالک، کاربرد موضعی عسل بر زخم باز پوست موجب تسریع روند التیام زخم می‌شود. مصرف خوراکی شربت عسل خرما می‌تواند موجب افزایش میزان پیشرفت طبیعی زایمان و انقباضات موثر رحم شده و در نتیجه نیاز به سزارین را کاهش می‌دهد. با بررسی متون انجام شده می‌توان نتیجه گرفت که تأکید قرآن بر استفاده از عسل در رژیم غذایی و اشاره به خاصیت شفادهندگی آن برای مردمان بی سبب نبوده و امروزه نیز علم پزشکی تأیید کننده خاصیت درمانی عسل برای بسیاری از بیماری‌ها می‌باشد.

مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک ، دوره ۱۳، شماره ۵ - ( ویژه نامه قرآن و طب ۱۳۸۹ )

https://dejkala.com/content/8-goran

عسل طبیعی سبلان
https://dejkala.com/home/353-asal-tabie-sabalan-1k.html

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عسل سبلان

ظرف نگهداری عسل

 

 

https://dejkala.com/content/14-zarf

ظرف نگهداری عسل

عسل‌های خالص ، درجه یک و با‌کیفیت معمولا دچار فساد میکروبی نخواهند شد. عسل به دلیل غلظت‌های بالای قند، یکی از مواد غذایی است که به طور طبیعی محیط مناسبی برای رشد اغلب میکروارگانیسم‌ها نخواهد بود.

همچنین عسل‌های با کیفیت دارای ترکیبات ضد میکروبی هستند. برخی میکروب‌های قند‌دوست در صورت عدم رعایت شرایط نگهداری و بسته‌بندی ممکن است باعث فساد عسل شوند.

بهترین ظرف برای نگهداری عسل ظروف شیشه‌ای با در‌های محکم و نفودناپذیر به هواست. برای این منظور می‌توانید از ظروف سرامیکی یا حتی پلاستیکی هم استفاده کنید، اما توجه داشته باشید ظروف فلزی به هیچ وجه برای این منظور مناسب نیستند، چرا که فلزات می‌توانند به مرور زمان سبب اکسیداسیون عسل شوند، زیرا عسل طبیعی حاوی مقداری اسید می باشد که از عسلدان زنبور به آن اضافه می شود که این امر موجب خوردگی ظرف فلزی نیز می شود. در صورتی که عسل را در ظروف فلزی خریداری نموده اید آن را به ظروف شیشه ای یا کریستالی انتقال دهید.

عسل را در ظروف شیشه ای با درب محکم (نفوذ ناپذیر هوا) نگهداری نمایید



با این حال استفاده از قاشق‌های فلزی برای برداشتن عسل بلامانع است،چرا که عسل تنها چند ثانیه با سطح فلزی در تماس است. ظرف نگهداری عسل قبلا نباید برای مواد غذایی با بوی شدید استفاده شده باشد به‌خصوص ترشی‌ها یا مرباها.هیچ‌گاه عسل را در نقاط گرم آشپزخانه یا منزل نگهداری نکنید و آن را از منابع حرارت از قبیل گاز یا آون دور نگه دارید. عسل در دماهای 10 تا 21 درجه سانتی‌گراد تازه خواهد ماند.

همچنین محل نگهداری عسل نباید دارای نوسانات دمایی باشد، چرا که عسل تیره شده و عطر و طعم ویژه خود را از دست می‌دهد.عسل را در معرض نور خورشید مثلا در پشت پنجره نگهداری نکنید.

کابینت‌هایی که خیلی باز و بسته نمی‌شوند برای نگهداری عسل مناسب خواهند بود.از نفوذ ناپذیری در ظرف نگهداری عسل اطمینان حاصل کنید و سعی کنید میزان ورود هوا به داخل ظرف را به حداقل برسانید.

طعم عسل می‌تواند با حضور هوا تحت تاثیر قرار بگیرد. همچنین زمانی که عسل در زمان طولانی در معرض هوا قرار بگیرد، می‌تواند رطوبت هوا را جذب کند که با تغییر رنگ و طعم عسل همراه خواهد بود. بنابراین توصیه می شود عسل را در ظروف در بسته نگهداری نمایید.

کریستالیزه شدن عسل (شکرک)

قندهای تشکیل‌دهنده عسل عمدتا از نوع فروکتوز و گلوکز هستند و عسل حدود 70 درصد قند و 20 درصد آب است. گلوکز حلالیت کمی در آب دارد و به مرور زمان از حالت محلول به حالت کریستالی درمی‌آید و این کریستال‌ها به تدریج رشد می‌کنند و تمامی عسلرا فرا می‌گیرند. برای نگهداری عسل لازم نیست آن را در دمای یخچال قرار دهید. زیرا همان طور که در بالا گفته شد عسل خود حاوی مقداری اسید ضعیف می باشد که به عنوان نگهدارنده عمل می کند.

عسل زمانی که در یخچال قرار می‌گیرد سریع‌تر کریستالیزه می‌شود یا اصطلاحا شکرک می‌زند؛ البته در دمای محیط نیز ممکن است این اتفاق بیفتد، اما در مدت زمان‌های خیلی طولانی که از چند هفته تا چند سال بسته به نوع عسل متفاوت است.

تصور عمومی بر این است که عسلی که شکرک زده تقلبی است یا فاسد شده است، اما این یک فرآیند طبیعی است که در عسل‌های خام، خالص و عسل‌هایی که حرارت ندیده‌اند اتفاق می‌افتد. کریستالیزاسیون در برخی عسل‌ها به صورت همگن و یکنواخت رخ می‌دهد و در برخی سبب ایجاد دو لایه شکرک در ته و شفاف در روی ظرف می‌شود. کریستالیزه شدن سبب مات شدن رنگ عسل می‌شود.

اگر ظاهر این عسل کریستالیزه شده را دوست ندارید ظرف عسل را (ترجیحا شیشه‌ای) در یک ظرف آب گرم قرار دهید و به صورت غیر‌مستقیم حرارت داده و سریع آن را هم بزنید. از حرارت دهی مستقیم و شدید آن بپرهیزید، چرا که سبب تیرگی رنگ، از دست رفتن طعم و تشکیل ترکیبات مضر نظیر هیدروکسی متیل فورفورال می‌شود. عسل کریستالیزه را به هیچ وجه در ماکروویوقرار ندهید

عسل طبیعی سبلان

https://dejkala.com/home/353-asal-tabie-sabalan-1k.html

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عسل سبلان