https://dejkala.com/content/21-wet

کنترل رطوبت و رنگ عسل

رطوبت عسل

کنترل رطوبت و رنگ عسل، بخصوص میزان رطوبت عسل اهمیت زیادی از نظر انبارداری و سهولت مصرف آن دارد. معمولاً رطوبت مناسب عسل حدود ۱۷/۵ تا ۱۸/۵ درصد بوده ولی تا ۰/۵ درصد کم و زیاد آن از نظر مصرف کننده قابل قبول می باشد.

کم یا زیاد بودن رطوبت از این حدود باعث مشکلات عدیده ای خواهد شد. برای اندازه گیری رطوبت عسل وسایل و لوازم مختلفی وجود دارد که ساده ترین و مفیدترین آنها دستگاه رفرکتومتر عسل می باشد.

رنگ عسل

رنگ عسل برحسب نوع گیاهان مصرفی زنبور عسل از سفید تا کاملا تیره متفاوت است. البته رنگ عسل به عوامل مختلف دیگری از جمله مواد جامد، کلوئیدها و سایر ترکیبات عسل نیز بستگی دارد. در هر کشور یا منطقه رنگ متفاوتی از عسل ترجیح داده می شود.

لذا تولید کننده ترجیح می دهد عسل را در رنگهای مختلف و حتی المقدور با توجه به نوع گیاه مبدا، آن را به بازار عرضه کند. در کارخانه های تصفیه و بسته بندی عسل معمولا برای دستیابی به استانداردهای مشخص، انواع عسل را مخلوط کرده و می توانند رنگ موردنظر را در عسل به وجود آورند.

برای اندازه گیری رنگ عسل نیز دستگاه ها و وسایل متنوعی ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند. مهم ترین آنها دستگاه اندازه گیری رنگ موسوم به فاند می باشد. همچنین دستگاه دیگری که حاوی یک سری شیشه های رنگی استاندارد می باشد که هر شیشه رنگ مشخصی را شامل می شود.

کنترل مواد ناخالصی در عسل

 

وجود دانه های گرده گل و ذرات موم در عسل از مهم ترین عوامل ناخالصی هستند که نه تنها کیفیت ظاهری آن را کاهش می دهند بلکه عملا باعث تسریع در شکرک زدن عسل می شوند. ذرات موم باید در جریان تصفیه عسل و قبل از حرارت دادن زیاد، از آن خارج شوند.

دانه های گرده نیز به وسیله فیلترها و صافی مخصوصی، از عسل جدا می گردد. برای اندازه گیری میزان ذرات موم و دانه های گرده در عسل مقداری از نمونه عسل را به نسبت ۵۰/. درصد در آب حل کرده و پس از گرم کردن، آن را از دستگاه اندازه گیری مخصوصی عبور می دهند.

کنترل وجود ذرات متبلور یا شکرک زده در عسل

وجود ذرات متبلور یا شکرک در عسل یکی از مشکلاتی است که در رابطه با عسل مایع وجود دارد. این ذرات به تدریج باعث شکرک زدن عسل می گردند. گرچه ممکن است در ابتدا با چشم غیر مسلح نتوان به وجود این ذرات در غسل مایع پی برد ولی میتوان با استفاده از نورپلاریزه آنها را مشاهده کرد و درجه ی تراکم یا فراوانی آنها را در عسل تشخیص داد.

فروشگاه عسل سبلان عسل طبیعی را مستقیماً از زنبورداران بومی و محلی دامنه سبلان تهیه و به دست شما عزیزان می رساند.

عسل خالص و طبیعی سبلان در فروشگاه اینترنتی عسل سبلان

https://dejkala.com/home/353-asal-tabie-sabalan-1k.html