https://dejkala.com/content/25-ebnesina

عسل در قانون ابوعلی سینا و مخزن الادویۀ

عسل مایع کم و بیش غلیظ، شربت مانند و شیرینی است که به وسیلۀ زنبوران عسل از راه جمع‌آوری نوش گل‌ها در کندو به ثمر می‌رسد. عسل از جمله مواد خوراکی است که منافع بسیاری برای آن ذکر کرده‌اند. طبق نظر جالینوس:
«هیچ چیز بهتر از عسل نیست در نفع از برای بدن و علاج اکثر امراض.»
به گفتۀ ابن‌سینا «عسل بخاری است که از زمین بالا می‌رود و در فضا پخته گردد و شبنم مانند پرمایه می‌شود و فرود آید و بر برگ گل و غیره نشیند و انگبین بوجود آورد. گاهی انگبینی شود که ما آن را عسل گوییم و گاهی شبنم که بر درخت و سنگ نشیند و گزانگبین حاصل می‌شود. گزانگبین، آن قسمت از این شبنم بند آمده است که مردم می‌بینند و می‌چینند اما آن قسمتی که بسیار لطیف و نادیدنی است قسمت و نصیب زنبور است که از آن عسل می‌سازد ...»
عسلِ بسیار خوب آن است که کاملاً شیرین‌مزه، خوش‌بوی و بویش مایل به بوی تندمزه، رنگش به سرخی بزند، پرمایه باشد نه رقیق. چنان به هم متصل باشد که در حال ریزش از هم نگسلد. نسبت به فصل‌ها، عسل بهاری از تابستانی بهتر است. عسل، زداینده است، دهانه‌ی رگ‌ها را باز می‌کند، رطوبت‌ها را از بین می‌برد، رطوبت‌ها را از ژرفای بدن بیرون می‌کشد، لکه‌های سیاه چهره را حتی اگر کهنه باشد از بین می‌برد، زخم‌های تازه را به هم آرد، نم چشم را از بین می‌برد، اشتها برانگیزد، توان بخش معده است، عسل پخته بسیار تغذیه دهنده است و پادزهر افیون‌خوردگی و نیش حشرات موذی، سگ‌هار و قارچ سمّی است. کسی که سم خورده عسل بخورد قی می‌کند و اثر سم خنثی می‌شود.»

 

ابن سینا در مورد اثرات معجزه‏آسای عسل می‏گوید: «عسل در طولانی کردن عمر و حفظ قدرت و توان انجام کار در سنین بالای عمر، کارآمد و مؤثر است». وی در ادامه می‏گوید: اگر می‏خواهید جوانی خویش را مصون دارید عسل بخورید. کسانی که سن آنها از چهل و پنج فراتر می‏رود، باید به‌طور منظم عسل را به خصوص با گردوی کوبیده استفاده نمایند.
مخلوط عسل با آرد برای جراحات سطحی به خصوص به صورت ضماد مفید است. بیماری‏های ریوی و مراحل اولیه بیماری سل را می‏توان با مخلوطی از عسل و گلبرگ گل سرخ، درمان نمود. این مخلوط اگر هنگام صبح و قبل از ظهر استفاده و میل شود، بهترین نتیجه را خواهد داشت. عسل به مقدار کم در درمان بی‏خوابی نیز کاربرد دارد. ابن سینا همچنین می‏گوید: عسل بسیار خوب آن است که کاملاً شیرین و خوشبو بوده و رنگش متمایل به سرخی باشد. طبیعت عسل گرم است، اگر آن را با نمک مخلوط نموده و به‌طور مکرر بر لکه‏های کبود بمالند، درمان کننده است. اگر عسل را بر روی آتش بگذارند تا غلیظ شود و به‌طور مکرر بر روی زخم‏های تازه بمالند، آن زخم‏ها را به ‏هم می‏آورد.

ابو علی سینا در کتاب قانون می نویسد : مصرف متناوب عسل در هنگام زیاد شدن بلغم ، بدن را تقویت و نیرو را زیاد و اشتها را باز می کند ،

به عقیده وی عسل جوانی را جاودان می سازد و حافظه را نیرو بخشیده و گذشته را در خاطره زنده می کند ، اندیشه را پاک ، زبان را می گشاید و درد را ریشه کن می کند.

در کتب پزشکی آمده عسل در روغن مالی زخمهای چرکی ، برای درمان بسیار مفید بوده ، با مرهم گذاری تاریکی دید را کاهش داده و بهترین درمان اختلالات دهان است

در زیاد شدن ادرار موثر است ، دردهای شکم و سرفه را کاهش می دهد ، گزیدگی مار ، دردهای دستگاه تنفس و هر درد مفصلی را تسکین می دهد . خستگی عمومی و احساس سرما را رفع و مقاومت بدن را افزایش می دهد.

گفتنی است ، عسل به عنوان دارو هیچ اثر سوء ، عارضه یا بیماری را به دنبال ندارد ، مگر آن که فقط حساسیت های محدودی را به وجود بیاورد ، بنابر این در حالت آلرژی ، امراض عفونی ، سل ، امراض روانی ، بیماری های کبد و معده ، امراض غدد فوق کلیه ، نارسایی قلب و عروق ، نا راحتی اعصاب ، امراض خونی و ضعف شدید ، باید از تجویز زهر زنبور عسل خودداری کرد.

 

عسل طبیعی سبلان را برای استفاده درمانی و تغذیه از فروشگاه عسل سبلان تهیه نمایید.

عسل طبیعی سبلان

https://dejkala.com/home/353-asal-tabie-sabalan-1k.html