https://dejkala.com/content/39-Onobrychis-sativa

گیاه شهد زای اسپرس که عسل آن بهتر از عسل یونجه است

اسپرس سردهای از گیاهان علفی اورآسیایی است.

از سردهٔ اسپرس در ایران ۵۶ گونه گیاه علفی یک‌ساله و چندساله می‌روید که دارای ارزش چراگاهی بسیار زیاد است. ۲۷ گونه از آن ویژهٔ ایران است. در اروپا ۲۳ گونه از اسپرس یافت شده‌است.

اسپرس (با نام علمی: Onobrychis sativa) گیاهی است از تیره Leguminosae زیر تیره باقلائیان و قبیله Hedysareae و جنسOnobrychis که دارای مقاومت چندین صد ساله در کشور می‌باشد. در گزارش‌های مختلف تعداد ۵۰ الی ۷۰ گونه از این جنس را در ایران گزارش نموده‌اند که در بین این‌گونه‌ها گونه D.viciifoliae از نظر خصوصیات زراعی مطلوب‌ترین بوده و عموماً منظور از اسپرس این‌گونه می‌باشد.

 

اطلاعات زنبورداری:

گل این گیاه دارای شهد شیرینی است که بسیار جاذب زنبورعسل می باشد.عسل آن نیز عالی است،گل آن حلقه نوش جای ندار ولی دارای برجستگی هایی است که محل شهد این گیاه است.لوله کاسه گل۲-۳میلیمتر عمق دارد،لذا حشرات به گرده و نوش آن دسترسی دارند،گله در طول روز باز می شود ولی اکثرا صبح شکفته می شود و فقط یک روز باز می مانند.گلدهی از قاعده خوشه شروع و تا رسیدن به انتها ۲-۳ هفته طول می کشد.عسل آن کیفیت بالایی دارد و عسل معروفی بنام گامتینایس از این گیاه تهیه می گردد.طبق گزارش های مختلف تولید عسل در هکتار این گیاه بین۳۲الی۱۳۰کیلوگرم تا۵۰تا۲۰۰کیلو برآورد گردیده است.

تاریخ گلدهی این گیاه از اواسط اردیبهشت تا شهریور ماه است.میزان شهد خوب،میزان گرده خیلی خوب،رنگ گرده زرد و رنگ عسل این گیاه زرد طلایی است.

خواص دارویی:برای معالجه زردی،تسکین درد انواع قولنجها و برای تحریک اشتها مفید است و همچنین دردهای روماتیسمی را تسکین می دهد.

 

شرایط اقلیمى و خاکى اسپرس
داراى ریشه عمیق و مقاومت زیاد نسبت به خشک‌سالى است.درمناطقى که داراى ۳۰۰ میلى‌متربارندگى باشد رشد مى‌کند.بهترین عملکرد در خاک‌هاى عمیق با زهکشى خوب است.مقاومت به سرماى آن از یونجه کمتر است و خاک‌هاى شور را نمى‌پسندد.
 
    کاشت اسپرس
براى کشت مقدار بذر در هکتار حدود ۲۰ کیلوگرم است.
 
    ارقام مهم اسپرس
ارقام مهم ملروز و اسکى (منشاء ترکیه) مى‌باشند.میزان شهد گل تولیدى اسپرس بیشتر از یونجه بوده و عسل حاصل از آن کیفیت بالائى دارد.

عسل طبیعی سبلان