عسل و سرشیر (خامه) و در زبان محلی (بال قیماق)

استان اردبیل به دلیل شرایط خاص طبیعی یکی از استان های مطرح در بحث دامپروری و تولید گوشت قرمز مرغوب و خوش طعم و نیز فرآورده های لبنی است، در این بین سرشیر یکی از مهمترین و معروف ترین فرآورده دامی این منطقه است.

سرشیر چربی طبیعی شیر است که در اثر جوشاندن آن به دست می آید و شبیه به خامه است و طعم بسیار لذیذ و خوشمزه ای دارد. تهیه آن به عنوان سوغاتی به توجه به امکان نگهداری کوتاه مشکل بوده اما در شرایط خاص امکان پذیر است، اما برای وعده صبحانه جذابیت بسیار مطلوبی برای گردشگران دارد.

مخصوصاً گردشگران سرعین (شهر چشمه های آبگرم درمانی) برای صبحانه از عسل و خامه استفاده می کنند.

برای تهیه سرشیر بیشتر از شیر گاومیش که بسیار پرچربی و غلیظ است، استفاده می شود. این محصول در بین گردشگران وارد شده به استان اردبیل بسیار پر طرفدار بوده و تقاضا برای آن زیاد است.

این محصول شاید در برخی از مناطق کشور نیز وجود داشته باشد ولی سرشیر اردبیل به دلیل برخورداری از طعم و مزه خاص و بی نظیر در سطح کشور شناخته شده است.

عسل و سرشیر (بال قیماق) معروف ترین محصول و سوغاتی مناطق اطراف سبلان  می باشد.

قیماق (سرشیر گاومیش) به دلیل دارا بودن 60 درصد چربی طبیعی یکی از لذیذترین نوع چربی می باشد و با عسل طبیعی سبلان طعم به یادماندنی و یک وعده غذایی پرانرژی و مقوی می باشد. طرز تهیه قیماق طبیعی بدین صورت است که ابتدا شیر گاومیش را به مدت 20 دقیقه جوشانده و سپس در دمای اتاق سرد می کنند  ، لایه ی چربی روی شیر را با کفگیر جمع کرده و آن را با عسل طبیعی برای وعده صبحانه سرو می کنند. 

اگر گذرتان به اردبیل افتاد حتماً طعم عسل طبیعی سبلان و خامه محلی را تجربه کنید

 

عسل طبیعی سبلان

عسل بهار نارنج