شاه‌انگبین از محصولات زنبورعسل می‌باشد. این محصول با نام‌های دیگری مانند ژل رویال، ژل سلطنتی، غذای ملکه یا شیر زنبور عسل نیز شناخته می‌شود.

شاه‌انگبین نوعی ماده غذایی است که توسط زنبورهای عسل تهیه می‌شود و معمولاً همه لاروها در روز اول زندگی از شاه‌انگبین تغذیه می‌کنند، اما این جیره غذایی از روز چهارم تغییر می‌کند و جای آن را مخلوطی از عسل و گرده می‌گیرد، و تنها ملکه تا آخر عمر از شاه‌انگبین تغذیه می‌کند و به نظر می‌رسد که این نوع غذا باعث به وجود آمدن اختلافات اساسی بین زنبورهای ماده و ملکه می‌گردد به‌طوری‌که طول مدت زندگی ملکه بیش از پنجاه و دو برابر طول زندگی زنبورهای کارگر است و از لحاظ حجم نیز ملکه دو تا سه برابر کارگرها می‌باشد.

شاه انگبین یک ترشح پروتئینی است که از غدد هیپوفارِنکس و فک پایینی زنبور عسل کارگر خارج می‌شود. تنها غذایی که در طول عمر ملکه به او داده می‌شود و همچنین همه لاروهای کوچک در سه روز اول پس از،از تخم درآمدن با شاه‌انگبین تغذیه می‌شوند.

این سوخت زنبوری دارای ویژگی‌های مختلف بیولوژیکی مفید برای سلامت انسان مانند فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی، اثرات ضد باکتری، افزایش ایمنی و اثرات ضد تومور است.

پنجاه درصد وزن خشک شاه‌انگبین را پروتئین تشکیل داده. گزارش شده که ۹ تا از پروتئین‌های اصلی شاه‌انگبین ۸۰ الی ۹۰ درصد کل پروتئین‌ها را تشکیل می‌دهند. دیگر پروتئین‌ها مانند آلفا گلوکوزیداز، گلوکز اکسیداز و آلفا آمیلاز نیز شناسایی شده‌اند.

 

12 مزایای بالقوه سلامتی ژل رویال

ژل رویال ماده ای ژلاتینی است که توسط زنبورهای عسل برای تغذیه زنبورهای ملکه و جوان آنها تولید می شود.

 برای درمان انواع بیماری های جسمی و بیماری های مزمن غالباً به عنوان یک مکمل رژیم غذایی به فروش می رسد.

 اگرچه مدت زیادی است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد ، کاربردهای آن در طب غربی همچنان بحث برانگیز است.

 در اینجا 12 فواید بالقوه ژله رویال بیان می شود:

 

1. حاوی انواع مواد مغذی است

ژل رویال از آب ، کربوهیدرات ، پروتئین و چربی تشکیل شده است .

 آرایش شیمیایی کامل ژل رویال ناشناخته است ، اما تصور می شود که اثرات مثبت آن بر سلامتی از پروتئین ها و اسیدهای چرب بی نظیر آن ناشی می شود .

 اینها شامل نه گلیکوپروتئینهایی است که به طور کلی به عنوان پروتئینهای ژل رویال اصلی (MRJPs) و دو اسید چرب ، ترانس 10-هیدروکسی-2-دکنوئیک اسید و 10-هیدروکسیدانانو اسید شناخته می شوند.

 ژل رویال همچنین حاوی چندین ویتامین B و مواد معدنی کمیاب است.

 با این حال ، ترکیب مواد مغذی بین منابع ژل رویال به طور قابل توجهی متفاوت است.

 برخی از ویتامین هایی که معمولاً در ژل رویال وجود دارند عبارتند از:

 تیامین (B1)

ریبوفلاوین (B2)

پنتوتنیک اسید (B5)

پیریدوکسین (B6)

نیاسین (B3)

اسیدفولیک (B9)

اینوزیتول (B8)

بیوتین (B7)

این مواد مغذی ممکن است برخی از فواید سلامتی ژل رویال را ارائه دهند ، اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد این ماده بی نظیر مورد نیاز است.

 خلاصه

ژل رویال حاوی آب ، کربوهیدرات ، پروتئین ، چربی ، ویتامین های گروه B و مواد معدنی کمیاب است. پروتئین ها و اسیدهای چرب بی نظیر آن ممکن است دلیل مزایای بالقوه سلامتی آن باشد.

 

2. ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی را فراهم کند

ژل رویال به طور گسترده ای ادعا می کند که التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد.

 در چندین آزمایش روی حیوانات ، به نظر می رسد اسیدهای آمینه خاص ، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی موجود در ژل رویال دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی هستند.

 علاوه بر این ، چندین آزمایش میزان کاهش مواد شیمیایی ضد التهابی را که از سلولهای ایمنی بدن تحت درمان با ژل رویال قرار گرفته اند نشان می دهد.

 در حالی که این نتایج امیدوارکننده است ، مطالعات انسانی فاقد آن است. برای به دست آوردن نتیجه گیری نهایی در مورد درمان التهاب با ژل رویال ، داده های بیشتری لازم است.

 خلاصه

برخی از مطالعات آزمایشگاهی حیوانات و آزمایشات نشان می دهد که ژل رویال ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشد. با این حال ، تحقیقات جامع وجود ندارد.

 

3. ممکن است با تأثیر بر سطح کلسترول ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد

هم مطالعات حیوانی و هم انسانی نشان می دهد که ژل رویال ممکن است بر کلسترول خون تأثیر بگذارد و از این طریق خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

 اگرچه مکانیسم دقیق نامشخص است ، پروتئین های خاص در ژل رویال ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند.

 یک مطالعه 12 هفته ای نشان داد که خرگوش های همراه با ژل رویال میزان کلسترول LDL کل و "بد" آنها به ترتیب 28٪ و 23٪ را کاهش می دهد.

 به طور مشابه ، یک مطالعه انسانی یک ماهه منجر به کاهش 11 و 4 درصدی کلسترول LDL در کل و "بد" در افرادی که روزانه 3 گرم ژل رویال مصرف می کنند بود.

 در مقابل ، یک مطالعه کوچک انسانی دیگر ، تفاوت معنی داری در سطح کلسترول بین شرکت کنندگان تحت درمان با ژل رویال و افراد دارونما نشان نداد.

 در حالی که این مطالعات امیدوارکننده هستند ، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر تأثیر ژل رویال بر سلامت قلب مورد نیاز است.

 

خلاصه

برخی تحقیقات حیوانی و انسانی نشان داده شده است که کلسترول خون را با مکمل های ژل رویال کاهش می دهد. با این حال ، برای تأیید این نتایج ، مطالعات بیشتری لازم است.

 

4- ممکن است به بهبود زخم و ترمیم پوست کمک کند

ژل رویال - چه به صورت خوراکی و چه موضعی - ممکن است از بهبود زخم و سایر شرایط التهابی پوست حمایت کند.

 شناخته شده است که دارای اثر ضد باکتریایی است که می تواند زخم ها را از عفونت پاک و عاری نگه دارد.

 یک مطالعه روی حیوانات افزایش تولید کلاژن در موش ها را با توجه به عصاره ژل رویال نشان داد. کلاژن یک پروتئین ساختاری است که برای ترمیم پوست بسیار حیاتی است.

 یک مطالعه آزمایشی نشان داد که ظرفیت ترمیم بافت بطور قابل توجهی در سلولهای انسانی تحت درمان با ژل رویال افزایش یافته است.

 در مقابل ، یک مطالعه جدید انسانی درمورد بهبود زخم بین یک گروه کنترل و شرکت کنندگان در درمان زخم پای دیابتی به صورت موضعی با ژل رویال توجه نکرده است.

 در نهایت ، تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر ژل رویال در بهبود زخم و ترمیم بافت مورد نیاز است.

 

خلاصه

برخی تحقیقات نشان می دهد که ژل رویال ممکن است تولید پروتئین های موجود در ترمیم بافت را تقویت کند. با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

 

5- پروتئین های خاص ممکن است فشار خون را پایین بیاورد

ژل رویال با کاهش فشار خون ممکن است از قلب و سیستم گردش خون شما محافظت کند.

چندین آزمایش نشان می دهد که پروتئین های خاص در ژل رویال سلول های عضلانی صاف را در رگ ها و شریان های شما شل می کنند و از این طریق فشار خون را پایین می آورند.

یک مطالعه جدید روی حیوانات ، یک مکمل ترکیب ژله رویال با سایر مواد مشتق از زنبور عسل را مورد بررسی قرار داد و کاهش قابل توجهی در فشار خون مشاهده کرد. با این حال ، نقش دقیق ژل رویال در این مکمل بازی ناشناخته است.

برای درک رابطه ژل رویال با فشار خون تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه اگر تحقیقات اولیه نشان می دهد که پروتئین های خاص در ژل رویال ممکن است فشار خون را کاهش دهند ، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

6. قند خون را با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب تنظیم می کند

ژل رویال همچنین با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب ممکن است کنترل قند خون و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

مطالعات متعدد حیوانات افزایش حساسیت به انسولین و اثر محافظتی آشکار بر لوزالمعده ، کبد و بافت تولید مثلی در موشهای چاق و دیابتی که تحت درمان با ژل رویال قرار گرفته اند.

یک مطالعه کوچک شش ماهه در مورد انسان ، کاهش 20 درصدی قند خون ناشتا را در افراد سالم که روزانه با ژل رویال مصرف می کردند ، نشان داد.

با این حال ، تحقیقات در مورد این موضوع محدود است.

مطالعات خلاصه حیوانات نشان می دهد که ژل رویال ممکن است حساسیت به انسولین را افزایش داده و کنترل قند خون را بهبود بخشد. با این حال ، تحقیقات مبتنی بر انسان محدود است.

 

7. خواص آنتی اکسیدانی ممکن است عملکرد مغز سالم را پشتیبانی کند

ژل رویال ممکن است عملکرد مغز را تقویت کند.

یک مطالعه نشان داد که موشهای تحت تأثیر استرس که تحت درمان با ژل رویال قرار گرفته اند ، سطح هورمونهای استرس کمتری دارند و سیستم عصبی مرکزی قوی تری نسبت به گروه کنترل دارند.

یک مطالعه جداگانه منجر به بهبود حافظه و کاهش علائم افسردگی در موش های پس از یائسگی که ژله رویال داده شده است.

یک مطالعه دیگر روی حیوانات نشان داد که موشهای تحت درمان با ژل رویال قادر به از بین بردن رسوبات شیمیایی خاصی در مغز مرتبط با بیماری آلزایمر بودند.

بیشتر این مطالعات اثرات محافظتی روی مغز و بافت عصبی را به آنتی اکسیدان ژل رویال نسبت می دهند.

گرچه این داده ها دلگرم کننده است ، اما تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

مطالعات خلاصه حیوانات نشان می دهد که ژل رویال ممکن است به نفع عملکرد مغز باشد ، اگرچه تحقیقات انسانی فاقد آن است.

 

8. ممکن است باعث افزایش ترشح اشک و درمان خشکی مزمن چشم شود

ژل رویال ممکن است هنگام مصرف خوراکی ، خشکی چشم را درمان کند.

یک مطالعه حیوانات و یک مطالعه کوچک انسان در افرادی که به صورت خوراکی با ژل رویال تحت درمان قرار گرفته اند ، از نظر چشم خشک مزمن بهبود یافته است. نتایج حاکی از آن است که این ماده مشتق از زنبور عسل ممکن است ترشح اشک از غدد اشکی در داخل چشم شما را افزایش دهد.

هیچ عوارض جانبی از مطالعه انسان گزارش نشده است. بنابراین ، ژل رویال می تواند به عنوان یک محلول کم خطر برای خشکی مزمن چشم مؤثر باشد.

به خاطر داشته باشید که این نمونه داده بسیار کوچک نشان نمی دهد که ژل رویال قادر به درمان خشکی چشم اکثر مردم است. درنهایت تحقیقات بیشتری لازم است.

مقدار کمی از داده ها نشان می دهد که ژل رویال ممکن است ترشح اشک را در افرادی که دارای خشکی مزمن هستند ، افزایش دهد. با این حال ، مطالعات بیشتر ضروری است.

 

9- می تواند از راه های مختلف تأثیر ضد پیری را فراهم کند

ژل رویال ممکن است روند پیری را از چند طریق کند کند.

مطالعات نشان می دهد افزایش طول عمر و بهبود عملکرد شناختی در موشهایی که به صورت خوراکی با ژل رویال تحت درمان قرار می گیرند.

ژل رویال گاهی اوقات در محصولات مراقبت از پوست موضعی برای حمایت از مراقبت از پوست سالم و جوان تر به کار می رود.

تحقیقات حیوانی نشان می دهد که ژل رویال ممکن است از افزایش تولید کلاژن و محافظت در برابر آسیب های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش حمایت کند.

از آنجا که تحقیقات انسانی در مورد فواید ضد پیری استفاده از ژل رویال خوراکی یا موضعی کافی نیست ، مطالعات بیشتری لازم است.

خلاصه ژله ممکن است برخی از علائم متداول پیری را کاهش دهد ، اما تحقیقات فاقد آن هستند.

 

10. ممکن است از یک سیستم ایمنی سالم پشتیبانی کند

ژل رویال ممکن است پاسخ ایمنی طبیعی بدن شما به باکتری ها و ویروس های خارجی را تقویت کند.

MRJPs و اسیدهای چرب موجود در ژل رویال باعث تقویت فعالیت ضد باکتریایی می شوند ، که می تواند بروز عفونت را کاهش داده و عملکرد سیستم ایمنی را پشتیبانی کند.

با این حال ، بیشتر داده های کاربردی محدود به تحقیقات حیوانات و آزمایش است. بنابراین ، برای تأیید این تأثیرات ، مطالعات انسانی بیشتری لازم است.

خلاصه تحقیقات مختلف حیوانات و آزمایش از اثرات ضد میکروبی ژل رویال پشتیبانی می کند و نشان می دهد این ماده ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. با این حال ، مطالعات انسانی وجود ندارد.

 

11. اثرات جانبی درمان سرطان را کاهش می دهد

شیمی درمانی و سایر درمان های سرطانی با عوارض جانبی منفی قابل توجهی همراه است از جمله نارسایی قلبی ، التهاب و مشکلات گوارشی (GI).

ژل رویال ممکن است برخی از عوارض جانبی منفی ناشی از برخی درمان های سرطانی را کاهش دهد.

یک مطالعه کاهش قابل توجهی در آسیب قلبی ناشی از شیمی درمانی در موشهای صحرایی همراه با ژل رویال نشان داد.

یک مطالعه بسیار کوچک انسانی نشان داد که ژل رویال به صورت موضعی ممکن است از موکوزیت جلوگیری کند ، یک عارضه جانبی در درمان سرطان که باعث زخم دردناک در دستگاه گوارش شما می شود.

گرچه دلگرم کننده است ، این مطالعات نتیجه گیری قطعی در مورد نقش ژل رویال در درمان سرطان ارائه نمی دهند. تحقیقات بیشتر ضروری است.

خلاصه ژله ممکن است برخی از عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان را درمان کند. با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

 

12. ممکن است علائم خاص یائسگی را درمان کند

ژل رویال همچنین ممکن است علائم مرتبط با یائسگی را درمان کند.

یائسگی باعث کاهش هورمونهای گردش خون می شود که با عوارض جسمی و روحی همراه است مانند درد ، حافظه مختل شده ، افسردگی و اضطراب.

در یک مطالعه ، ژل رویال در کاهش افسردگی و بهبود حافظه در موشهای یائسگی مؤثر است.

یک مطالعه دیگر در 42 زن یائسه مشاهده کرد که مکمل روزانه 800 میلی گرم ژل رویال به مدت 12 هفته در کاهش درد کمر و اضطراب مؤثر است.

به خاطر داشته باشید که تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه ژله ممکن است علائم یائسگی را به طور مؤثر درمان کند ، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.

 

فرم های مصرف و مکمل

از آنجا که تحقیقات نسبتاً محدود است ، دوز پیشنهادی قطعی برای ژل رویال تأسیس نشده است.

 ژل رویال وقتی به عنوان مکمل رژیم غذایی مصرف می شود ، در حالت طبیعی - ماده ای مانند ژل - یا به شکل پودر یا کپسول موجود است.

 مزایا در طیف وسیعی از دوزها مشاهده شده است. تحقیقات فعلی از 300 تا 60000 میلی گرم در روز از مزایای احتمالی پشتیبانی می کند.

 ژل رویال همچنین می تواند به صورت موضعی بر روی پوست شما اعمال شود و گاهی در محصولات مراقبت از پوست در دسترس تجاری است.

 اگر قبلاً از ژل رویال استفاده نکرده اید ، بهتر است با دوز بسیار کمی شروع کنید تا از واکنش های آلرژیک جدی و عوارض جانبی خودداری کنید.

 

خلاصه

دوز توصیه شده رسمی برای ژل رویال وجود ندارد. تحقیقات فعلی حاوی مزایای احتمالی 300-6000 میلی گرم در روز است.

 

خطرات و عوارض جانبی

اگرچه احتمالاً برای اکثر آنها بی خطر است ، ژله رویال بدون خطری ندارد.

 از آنجا که این محصول زنبور عسل است ، افراد مبتلا به آلرژی به نیش زنبور ، گرده یا سایر حساسیت های محیطی باید احتیاط کنند.

 برخی از آلاینده های محیطی مانند سموم دفع آفات نیز در ژل رویال یافت شده اند و می توانند منجر به واکنشهای آلرژیک شوند.

 اگرچه استفاده از ژل رویال برای بیشتر افراد به احتمال زیاد بی خطر است ، گاهی اوقات عوارض جانبی جدی گزارش شده است. اینها شامل:

 

آسم

آنافیلاکسی

تماس با درماتیت

هستند ، برخی از این واکنش های شدید حتی می تواند کشنده باشد.

 

خلاصه

اگرچه به طور کلی بی خطر تلقی می شود ، ژله رویال ممکن است منجر به واکنش های آلرژیک جدی شود.

 

 

سخن آخر

در حالی که ژله رویال قرن ها در داروهای باستانی استفاده می شده است ، اما به دلیل عدم تحقیق ، اکثراً توسط پزشکان غربی رد شده است.

 

با این وجود ، این محصول زنبور عسل - که متفاوت از عسل است - هنوز هم به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای انواع بیماری های جسمی و روحی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تا به امروز ، بسیاری از ادعاهای بهداشتی مرتبط با ژل رویال تأیید نشده است. بخش عمده تحقیقات موجود محدود به آزمایشگاه های حیوانات و آزمایشات یا مطالعات بسیار اندک انسان است.

 

مصرف ژل رویال 100٪ بدون خطر نیست. گاهی اوقات عوارض جانبی جدی مانند آنافیلاکسی گزارش شده است.

 

گرچه تحقیقات فعلی امیدوار کننده است ، تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که ژل رویال ممکن است در یک سبک زندگی سالم قرار بگیرد.

(منبع)

 

عسل طبیعی سبلان

عسل دژ

عسل طبیعی بهار نارنج

بره موم

شهد عسل

گرده گل

ژل رویال