عسل خام و عسل معمولی با هم تفاوت دارند؟

بسیاری از مردم بر این باورند که عسل خام مزایای سلامتی بیشتری نسبت به عسل معمولی دارد. آیا عسل خام سالم تر است و تفاوت های آن چیست؟

عسل یک مایع شیرین ، شربت و طلایی است که توسط زنبور عسل ساخته شده است. زنبورهای عسل عسل را در زنبور عسل ذخیره می کنند تا برای مواد غذایی و مواد مغذی استفاده شود. عسل خام به طور مستقیم از کندو می آید در حالی که عسل معمولی قبل از بطری تحت پردازش قرار می گیرد.

در این مقاله ، تفاوت های بین عسل خام و معمولی ، از جمله فرآوری ، مزایای سلامتی ، استفاده و خطرات احتمالی را بررسی می کنیم.

عسل خام در مقابل عسل معمولی

 مردم از عسل برای غذا و دارو استفاده می کنند. ممکن است انسان تا 8000 سال از عسل دارویی استفاده کند.

در ابتدا مردم از عسل خام استفاده می کردند ، اما امروزه بیشتر عسل های موجود در قفسه های سوپر مارکت ها معمولاً از طریق پاستوریزاسیون انجام می شود که شامل گرمایش شدید است. بسیاری از این انواع عسل فرآوری شده ممکن است حاوی قندهای اضافه شده باشند.

عسل خام چیست؟

عسل خام مستقیم از لانه زنبوری می آید. زنبوردار معمولاً فقط عسل را فیلتر می کند تا قسمت های کوچکی از زباله ها ، از جمله گرده ، موم زنبور عسل و بخش هایی از زنبورهای مرده را از بین ببرد. آنها عسل را پاستوریزه نمی کنند.

عسل خام ابری یا مات به نظر می رسد زیرا حاوی این عناصر اضافی است. خوردن آن هنوز هم بی خطر است.

عسل معمولی چیست؟

عسل معمولی یا پاستوریزه ، شفاف و صاف است. فرآیند پاستوریزاسیون ظاهر عسل را بهبود می بخشد ، ماندگاری آن را افزایش می دهد و سلول های مخمر را می کشد که می تواند بر طعم آن تأثیر بگذارد.

با این حال ، برخی افراد بر این باورند که پاستوریزاسیون باعث کاهش تعداد آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در عسل می شود.

تفاوت آنها چگونه است؟

عسل خام به دلیل داشتن زباله های لانه زنبوری که برای تصفیه آن بسیار کوچک است ، به طور طبیعی نسبت به عسل معمولی ابری است.

عسل خام تمایل به تغییر بیشتر در رنگ و بافت نسبت به عسل معمولی دارد. بسته به آنچه گل زنبورها گرده افشانی می شود ، رنگ عسل خام ممکن است تغییر کند.

در حالی که هیچ مطالعات بزرگی تأیید نکرده اند که عسل خام نسبت به عسل معمولی مغذی است ، اما برخی مطالعات کوچک نشان می دهد که عسل خام ممکن است مزایای سلامتی دیگری داشته باشد.

فواید

مطالعات نشان می دهد که عسل خام حاوی انواع مختلفی از مواد مفید است.

عسل خام حاوی مؤلفه های خاصی است که می تواند مزایای سلامتی را به همراه آورد. پاستوریزاسیون و سایر فرایندها ممکن است برخی از این عناصر را حذف یا کاهش دهند ، که شامل موارد زیر است:

• گرده زنبور عسل ، که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد

• پروپولیس زنبور ، ماده ای مانند چسب که به نگه داشتن کندو کمک می کند

• ویتامین ها و مواد معدنی خاص

• آنزیم ها

  • آمینو اسید

• آنتی اکسیدان ها

فقدان مطالعات کنترل شده در مقایسه عسل پاستوریزه و خام وجود ندارد. با این حال ، برخی منابع گزارش می دهند که عسل پاستوریزه حاوی اندکی از مزایای سلامتی عسل خام است. از آنجا که پاستوریزاسیون عسل را در معرض دمای زیاد قرار می دهد ، ممکن است خصوصیات طبیعی عسل را از بین ببرد یا از بین ببرد.

این بدان معنی است که عسل خام ممکن است از نظر عسل معمولی ، از نظر بهبود زخم ها و مبارزه با عفونت ها ، مزایای سلامتی بیشتری داشته باشد.

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که عسل خام دارای مزایای سلامتی است. معمولاً این مزایا از مواد طبیعی ناشی می شود که عسل معمولی ممکن است حاوی آن نباشد.

در بخش های بعدی این مواد تشکیل شده است.

عسل خام حاوی گرده زنبور عسل است

پاستوریزه کردن عسل گرده زنبور را از بین می برد.

یک مطالعه بررسی 2015 در مورد مزایای گزارش های گرده زنبور عسل که دارای آن است:

• خاصیت آنتی اکسیدانی

• اثرات ضد التهابی

• اثر ضد باکتری و ضد قارچ

• خاصیت تسکین درد

این خاصیت باعث می شود که گرده زنبور عسل علاوه بر مفیدی برای عسل باشد و می تواند به توانایی طبیعی عسل در بهبود زخم ها و از بین بردن باکتری ها کمک کند.

همچنین گرده زنبور عسل حاوی اسیدهای آمینه ، ویتامین های A و C و مقادیر کمی از مواد مغذی از جمله کلسیم ، منیزیم و سدیم است.

عسل خام حاوی بره موم زنبور عسل است

برپول زنبور ماده ای چسبنده است که زنبورها برای ساخت کهیر خود و نگه داشتن سازه ها از آن استفاده می کنند. این ماده چسبنده نه تنها به زنبورها کمک می کند بلکه برخی دانشمندان معتقدند که این ماده برای انسان نیز سالم است.

یک بررسی مروری از گزارش های سال 2017 که نشان می دهد بره موم زنبور عسل ، که در عسل خام یافت می شود ، ممکن است داشته باشد:

• اثرات ضد التهابی

• عمل ضد سرطانی و ضد ضد سرطان

• اثرات ضد قارچ

بره موم زنبور عسل همچنین حاوی ویتامین های گروه B ، ویتامین های C و E ، منیزیم ، پتاسیم و آنزیم های مفید است.

پاستوریزاسیون ممکن است آنتی اکسیدان ها را از بین ببرد

برخی معتقدند پاستوریزاسیون برخی از آنتی اکسیدان های سالم موجود در عسل را از بین می برد.

هیچ مطالعه رسمی در مورد چگونگی تغییر پاستوریزاسیون سطح آنتی اکسیدان در عسل وجود ندارد ، اما مطالعات نشان می دهد که فرآیندهای گرمایش باعث کاهش سطح آنتی اکسیدان در سایر مواد غذایی می شوند.

عسل خام حاوی فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. آنتی اکسیدان ها استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می دهند. تحقیقات استرس اکسیداتیو را به بسیاری از شرایط سلامتی مزمن ، از جمله سرطان ها مرتبط کرده است.

مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در عسل ممکن است دارای اثرات ضد سرطانی در برابر انواع مختلف تومورها باشند.

انواع آنتی اکسیدان های موجود در عسل خام بسته به نوع گل هایی که زنبورها گرده افشان می کنند متفاوت است.

عسل معمولی ممکن است حاوی قند یا مواد افزودنی باشد

بعضی از محصولات عسل معمولی حاوی شیرین کننده های اضافه ای مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند.

مطالعات نشان می دهد برخی از محصولات با عنوان "عسل" ممکن است 100 درصد عسل واقعی نباشند ، اما حاوی شیرین کننده هایی هستند مانند شربت برنج قهوه ای.

عسل خام هیچ ماده دیگری به غیر از عسل زنبور عسل ندارد.

آیا عسل خام ارگانیک است؟

همه عسل های خام ارگانیک نیستند. عسل ارگانیک ممکن است هنوز هم تحت فرآوری و پاستوریزاسیون قرار داشته باشد.

بعضی از انواع عسلهای ارگانیک دارای برچسبهایی با مهر ارگانیک وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) هستند. این بدان معنی است که مزرعه ای که عسل تولید کرده است از دستورالعمل های ارگانیک USDA پیروی می کند.

بنابراین ، اگر فردی به دنبال عسل حاوی گرده زنبور عسل و سایر مواد مفید باشد ، باید مطمئن شود که این برچسب "خام" است.

عسل طبیعی سبلان معروف به عسل 100 گیاه را می توانید از  فروشگاه آنلاین عسل دژ تهیه نمایید. 

خطرات

 مصرف افراد عسل خام و معمولی برای افراد بی خطر است ، اگرچه برای جلوگیری از انواع عسل های حاوی قند اضافه شده ، ایده خوبی است.

هر دو عسل خام و معمولی ممکن است حاوی مقادیر کمی از باکتری معروف به Clostridium botulinum باشند. این باکتری می تواند باعث بوتولیسم شود که نوعی نادر از مسمومیت غذایی است.

عسل برای بیشتر افراد بالای 12 ماه بی خطر است. با این وجود نوزادان 12 ماهه و جوانتر نباید عسل از جمله عسل خام و معمولی مصرف کنند. دستگاه گوارش یک کودک هنوز به اندازه کافی برای مقابله با باکتری ها ایجاد نشده است.

طبق گفته های کالج آلرژی ، آسم و ایمونولوژی ، در موارد نادر ، افرادی که حساسیت به گرده شدید دارند ممکن است نسبت به عسل خام واکنش نشان دهند. افرادی که آلرژی شدید به گرده دارند باید قبل از خوردن یا استفاده از عسل خام با پزشک یا متخصص آلرژی صحبت کنند.

افرادی که به گرده زنبور عسل حساسیت دارند همچنین باید از عسل خام و سایر محصولات زنبور عسل خودداری کنند.

 

نحوه پیدا کردن عسل خام

برای یافتن عسل خام ، به دنبال محصولاتی باشید که می گویند "خام" روی برچسب است. محصولات با عنوان "ارگانیک" یا "خالص" ممکن است لزوماً خام نباشند.

ظاهر محصول عسل می تواند به فرد کمک کند تا از خام بودن آن استفاده کند. عسل معمولی بسیار شفاف و صاف به نظر می رسد ، در حالی که عسل خام تمایل دارد که ترکیبی از رنگ ها و ظاهری ابری یا خامه ای داشته باشد.

عسل خام به طور گسترده در فروشگاه ها و بازارهای کشاورزان در دسترس است. افراد همچنین می توانند بین مارک های عسل خام به صورت آنلاین انتخاب کنند.

عسل خام ممکن است سریعتر از عسل معمولی تبلور یابد. قرار دادن کوزه عسل در گلدان آب داغ باعث می شود کریستال ها  دوباره آن را مایع می کند. مراقب باشید که بیش از حد عسل گرم نشود زیرا این ممکن است برخی از مواد مغذی آن را از بین ببرد.

عسل طبیعی سبلان را از فروشگاه عسل دژ خریداری نمایید.

انواع دیگر عسل

 انواع مختلفی از عسل وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و ممکن است برخی از افراد در پی بردن به اختلافات آنها گیج کننده باشند.

انواع متداول عسل و خواص آنها به شرح زیر است:

• عسل خام - مستقیم از کندو وارد می شود و به صورت فیلتر یا فیلتر نشده موجود است.

• عسل معمولی - پاستوریزه و حاوی قندهای اضافه شده است.

• عسل خالص - پاستوریزه اما حاوی مواد افزودنی نیست.

• عسل مانوکا - ساخته شده توسط زنبورهایی که از بوته مانوکا تغذیه می کنند. این ممکن است مزایای سلامتی دیگری داشته باشد.

• عسل جنگلی - ساخته شده توسط زنبورهایی که به جای شهد از گلها عسل درختان را از درختان می گیرند. اغلب تیره تر از انواع دیگر عسل است.

• عسل اقاقیا - توسط زنبورهایی تهیه می شود که از گل درخت کاج  سیاه تغذیه می شوند. اغلب سبک تر از انواع دیگر عسل است.

خلاصه

هیچ مطالعه قطعی وجود ندارد که تأیید کند که آیا عسل خام برای سلامتی فرد بهتر از عسل معمولی یا پاستوریزه است. با این حال ، متخصصان چندین مزیت بهداشتی مرتبط با برخی از عناصر موجود در عسل خام از جمله گرده و بره موم زنبور عسل ،

پاستوریزاسیون ممکن است آنتی اکسیدان ها و سایر عناصر مفید موجود در عسل را آسیب رسانده یا از بین ببرد. فرایند پاستوریزه کردن عسل می تواند عسل را نرم تر و زیبایی بخش تر کند ، اما ممکن است فواید سلامتی آن را نیز کاهش دهد.

از آنجا که عسل خام حاوی مواد اولیه طبیعی بدون فرآوری است ، ممکن است برای افرادی که به دلایل سلامتی از عسل استفاده می کنند انتخاب بهتری باشد.

منبع: Medical News Today

 عسل طبیعی سبلان

شهد عسل طبیعی سبلان

عسل دژ

عسل طبیعی بهار نارنج

شهد عسل طبیعی بهار نارنج

بره موم

شهد عسل

 

گرده گل

 

ژل رویال

 

عسل چهل گیاه

عسل سوغات اردبیل