آزمایش عسل 

1-  آزمایش ساکارز: که نشان‌دهنده میزان قند داخل عسل بوده که رنج نرمال آن برای عسل‌های صادراتی زیر پنج، در مورد عسل‌های طبیعی زیر دو و برای عسل درمانی نیز زیر یک است.

2-  قندهای احیاکننده عسل : که رنج استاندارد آن بالای 65 درصد است.

3- هیدروکسی متیل فورفوران: تحت عنوان HMF در شهد عسل است که رنج نرمال آن زیر 40 است که با تقلب در شهد و همچنین حرارت‌دهی میزان آن تغییر می‌کند.

4-  رطوبت : که کاملاً وابسته به آب و هوای منطقه زنبورستان است به صورت مثال عسل تولید شده در شمال ایران رطوبت بیشتری نسبت به عسل تولید شده در اردبیل دارد.

5- نسبت فروکتوز به گلوکز : رنج نرمال آن بالای 9 دهم درصد است که این آیتم وابسته به قند دریافت شده از پوشش گیاهی و نوع گل‌های منطقه پرورش است در صورت استفاده زنبوردار از آب شکر به جای شهد گل آورده زنبور عسل این نسبت به هم می‌خورد.

6- آزمایش اسیدتیه عسل : رنج استاندارد این آزمایش حداکثر 20 میلی اکی و الان در کیلوگرم است و در صورت استفاده افراد سودجو و متقلب از اسیدهای مضر این نسبت نیز به هم می‌خورد.

7-  آزمایش PH : رنج استاندارد آن برای عسل طبیعی حداقل 3.5 است که این نسبت نیز در مورد افزودن اسید جهت تقلب به هم می‌خورد.

8- آزمایش آنزیم ترشح شده در زنبور عسل تحت عنوان دیاستاز : که به دو روش کمی و کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت مثبت بودن در آزمایش کیفی، آزمایش کمی برای تعیین میزان آنزیم صورت می‌گیرد که رنج استاندارد آن حداقل سه است و در عسل  قلابی این مقدار وجود ندارد.

9-  آزمایش خاکستری: که این رنج استاندارد حداکثر شش دهم درصد است که این مقدار در صورت وجود ناخالصی‌ها در عسل تغییر می‌یابد.

10-  آزمایش بقایای آنتی‌بیوتیکی : در صورت استفاده زنبور از آنتی‌بیوتیک در طول دوره پرورش خود نوع آنتی‌بیوتیک‌ها مشخص می‌شود بحث عسل‌های ارگانیک در این آیتم آزمایشی مورد بررسی قرار می‌گیرد که در صورت حتی طبیعی بودن عسل ، آن عسل به صورت استفاده از آنتی‌بیوتیک ارگانیک نیست.

سوال:

آیا شکرک زدن عسل دلیل بر پایین بودن کیفیت آن است؟ چنین نیست شکرک زدن وابسته به شرایط نگهداری عسل است چه بسا عسل طبیعی در صورت نگهداری در شرایط نامناسب محیطی زودتر از عسل تقلبی شکرک بزند.

پیشنهاد:

توصیه می شود در صورت خرید عسل برای بیماران دیابتی حتماً بعد از آزمایش مورد استفاده قرار دهند و در صورت استفاده شخصی ترجیحاً از عسل موم‌دار و از فروشنده‌های مورد اطمینان اقدام به خرید کنند.

 عسل طبیعی سبلان

شهد عسل طبیعی سبلان

عسل طبیعی بهار نارنج

شهد عسل طبیعی بهار نارنج

بره موم

شهد عسل

گرده گل

ژل رویال

عسل چهل گیاه

عسل سوغات اردبیل