فروشگاه تخصصی چیست و فروشگاه تخصصی عسل کجاست؟

فروش چیست؟

فروش نقطه پایانی فاز اول فعالیت های بازاریابی است. فروش مرحله ای متقاعد سازی مشتری است؛ از بابت اینکه کالا و یا خدمت ما می تواند نیاز و یا خواسته او را برطرف کند. بر طبق مدل AIDA فروش همان Action یا اقدام و عمل است! فروش یعنی وقتی فعالیت های بازاریابی ما به سرانجام رسید و مشتری در ایستگاه Desire یا همان تمایل قرار گرفته است و باید فقط فاکتور زد! خلاصه اینکه، فروش به معنی نهایی کردن کارها و بستن قرار داد است! چرا که مشتری در طول مسیر متوجه توانایی ها، نقاط قوت و ضعف محصول ما شده است و فقط مانده که تصمیمش را نهایی کند

فروشنده کیست؟

بعد از بررسی تعاریف بزرگان بازاریابی و فروش، اگر بخواهیم یک تعریف کاربردی و عملیاتی از فروشنده داشته باشیم باید بگوییم که فروشنده کسی است که به عنوان سفیر شرکت با مشتری ملاقات می کند و با استفاده از مهارت های ادراکی، انسانی، ارتباطی و تخصصی یک تعامل سازنده برقرار می کند. فروشنده حرفه ای همان متخصصِ کار بلد است که نیاز و خواسته مشتری را به خوبی درک کرده و در نهایت تصمیم او را نهایی می کند. فروشنده کسی است که در انتهای چرخه بازاریای قرار گرفته است و حکم بازیکن حمله را دارد؛ کسی که باید بتواند پاس های گُل تیم بازاریابی را به گُل تبدیل کند!

فروشگاه کجاست؟

فروشگاه محلی است که فروشنده کالا یا خدمات را در آنجا ارائه می دهد، به تعریف عامیانه محل داد و ستد، عرضه و تقاضا، به نوعی که فروشند ویترین و چیدمان محصولات خود اعم از کالا یا خدمات در این محل چیده و به مشتریان خود تبلیغ می نماید. فروشگاه می تواند جنبه­ی بین المللی ، نمایشگاهی، محلی و حتی الکترونیکی (اصطلاحاً مجازی) و... داشته باشد. با توجه به نیاز مردم و به تبع آن بکار گیری تکنولوژی برای افزایش رفاه حال بشر فروشگاه های الکترونیکی یا اینترنتی (اصطلاحاً مجازی) به سرعت در حال گسترش می باشند. در کشورهای پیشرفته این امر سرعت بیشتری دارد و تقریباً جا افتاده می باشد، اما در کشورهای درحال توسعه بصورت نوپا بوده و در آینده نزدیک جایگاه خود را خواهد یافت.

تفاوت فروشنده با بازاریاب در چیست؟

خیلی از دوستان تصور می کنند مفهوم فروشنده، بازاریاب و یا ویزیتور یکسان است. اما باید گفت که فروشنده یک فرد متخصص در حوزه یاد شده است؛ که می تواند برای ساعت ها در مورد ویژگی های کالا و یا خدمت قابل ارائه توسط شرکت، بحث کند. این در حالی است که یک بازاریاب حرفه ای بیش از اینکه درگیر مسائل تخصصی و فنی محصول کند؛ وقت خود را به بازارسازی برای شرکت می گذراند! به بیان دیگر می توان گفت منظور از فروشنده حرفه ای، همان مهندس فروش است؛ به عنوان مثال مسئولیت فروش یک شرکت فعال در حوزه پتروشیمی را فردی به عهده می گیرد که دارای تحصیلات و تخصص عالیه در حوزه یاد شده است؛ اما یک فرد بازاریاب که در این حوزه فعالیت دارد با عناوینی همچون بازارسنج، بازارگرد، بازارساز، بازاردار، بازارگرم، بازار شناس، بازارگردان و بازاریاب شناخته می شود

۵نکته طلایی در مورد فروش و فروشنده !

 ۱ـ قبل از اینکه به دنبال فروش محصولات خود باشیم؛ سعی کنیم برای بیزنس خود یک برنامه جامع بازاریابی(Marketing plan) تدوین کنیم. باید بدانیم با چه ابزاری قرار است مشتریان خود را به واحد فروش خود وصل کنیم! تصور کنید قرار است پشت بام خانه خود را ایزوگام کنیم؛ اول باید سقف را خوب شیب بندی کنیم و بعد از آن برای هدایت بهتر آب و خروج آن از ساختمان برنامه ریزی کنیم. اگر بدون انجام مقدمات فوق پشت بام را ایزوگام کنیم آب جمع شده حاصل از باران به بیرون از ساختمان هدایت نخواهد شد؛ این سهل انگاری می تواند منجر به تخریب بخش عمده ای از بنای ساختمان شود. در فروش هم داستان به همین ترتیب است؛ اول باید تکلیف برنامه جامع بازاریابی خود را مشخص کنیم؛ بعد از آن برای واحد فروش خود یک پلن عملیاتی(Action Plan) بچینیم!

 ۲ـ سعی کنیم به نیروهای فروش خود بیشتر آموزش بدهیم و به آنها بفهمانیم که قرار است در جواب سوالات مشتری چه بگویند؛ به بیان دیگر باید یک فایل FAQ (سوالات پر تکرار) برای آن ها طراحی شود؛ باید دقیقاً توجیه شوند که در برابر هر سوال مشتری چه پاسخی بدهند؛ هدف از طراحی فایل FAQ این است که تمام نیروهای فروش بصورت یکسان و شبیه به هم پرزنت کنند. یکی از مشکلات واحدهای  فروش همین مسئله است که فروش خوب آنها متکی به سیستم نیست و بیشتر متکی به فرد است. یعنی اگر فرد توانایی بالایی داشته باشد آن واحد موفق خواهد شد و اگر ضعیف باشد نتایج و خروجی کار آن مجموعه نا امید کننده خواهد بود!

 ۳ـ هر واحد فروشی نیاز به یک فروشنده حرفه ای دارد؛ یک فروشنده حرفه ای، همان مهندس فروش است! مهندس فروش کسی است که از توان تخصصی و پرزنتیشن بسیار بالایی برخوردار است. کسی که می تواند به خوبی نیازسنجی کند؛ به تعبیری دیگر، یک مهندس فروش، فایل RFP (درخواست برای ارائه پیشنهاد) را به خوبی پر می کند. هر چقدر فایل RFP مهندس فروش، بهتر پر شود ما نیاز و خواسته مشتری خود را بهتر درک خواهیم کرد.

 ۴ـ اصل طلایی در فروش آن است که محصول خود را به آن گونه که هست پرزنت کنیم! یعنی از اغراق(Exaggeration) و یا خدایی نکرده جَو دادن پرهیز کنیم! این را قبول کنیم که هیچ چیزی همچون صداقت اثرگذار نیست و بهترین ابزار تبلیغاتی، همان تبلیغات دهان به دهان(WOMM) است! که این کار فقط و فقط از دست یک نیروی فروش حرفه ای بر می آید.

 ۵ـ این را قبول کنیم که، فروش یک جریان ثابت و تکراری نیست! بعد از اینکه فروش نهایی شد باید یک ساز و کار حرفه ای برای بعد از آن در نظر گرفت؛ اینکه تماس و ارتباط با مشتری به هیچ عنوان قطع نشود؛ به هر طریقی شده، به بهانه های مختلف ارتباط خود را با او زنده کنیم و این را به مشتری القاء کنیم که او را فراموش نخواهیم کرد! همه این امور در طراحی پلن CRM(مدیریت امور مشتریان) باید دیده شود. باید سناریوهای مختلف را پیش بینی کنیم؛ برای هر یک از آنها جوابی را انتخاب کنیم تا در طول مسیر به طور سیستماتیک این جریان مدیریت شود. به کارگیری سامانه CRM می تواند منجر به تبدیل مشتری بالقوه به مشتری وفادار شود. مشتری که در عمق احساسات آن رخنه کرده ایم؛ به طور قطع این مشتری به این راحتی ها ما را کنار نخواهد گذاشت

فروشگاه کجاست؟

فروشگاه محلی است که فروشنده کالا یا خدمات را در آنجا ارائه می دهد، به تعریف عامیانه محل داد و ستد، عرضه و تقاضا، به نوعی که فروشند ویترین و چیدمان محصولات خود اعم از کالا یا خدمات در این محل چیده و به مشتریان خود تبلیغ می نماید. فروشگاه می تواند جنبه­ی بین المللی ، نمایشگاهی، محلی و حتی الکترونیکی (اصطلاحاً مجازی) و... داشته باشد. با توجه به نیاز مردم و به تبع آن بکار گیری تکنولوژی برای افزایش رفاه حال بشر فروشگاه های الکترونیکی یا اینترنتی (اصطلاحاً مجازی) به سرعت در حال گسترش می باشند. در کشورهای پیشرفته این امر سرعت بیشتری دارد و تقریباً جا افتاده می باشد، اما در کشورهای درحال توسعه بصورت نوپا بوده و در آینده نزدیک جایگاه خود را خواهد یافت.

انواع فروشگاه های خرده فروشی:

 واحدهای خرده‌فروشی را به عنوان بخش انتهایی زنجیره عرضه کالا و خدمات می‌دانند که به صورت مستقیم با مشتری در ارتباط است. به دلیل تعامل مستقیم با مشتری، راهبردهای متولیان این واحدها در تنظیم و تسخیر بازار، در رونق و موفقیت زنجیره‌های بالادستی نیز مؤثر است.

خرده فروشی‌ها به صورت تک‌ واحدهای مستقل، گروه‌های دارای نظام مدیریتی متمرکز تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای چند منظوره‌ی بزرگ به فعالیت می‌پردازند. به علاوه شکل و حوزه‌ی فعالیت نیز بعضاً به عنوان وجه تمایز انواع واحدهای خرده فروشی است. با توجه به وجود این وجوه افتراق متعدد، واحدهای خرده فروشی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه معرفی شده‌اند.

فروشگاه‌های جامع یا هایپرمارکت‌ها

هایپرمارکت‌ها را می‌توان اجتماع تعداد زیادی از واحدهای خرده‌فروشی با حوزه‌ی عرضه کالای متنوع در محیطی فاقد مرزبندی شاخص و اصطلاحاً در زیر یک سقف تعریف کرد. در این فروشگاه‌ها، مصرف‌کنندگان می‌توانند تقریباً تمام محصولات مورد تقاضا و نیاز خود را به راحتی تهیه کنند

مواد غذایی، غذای آماده، میوه و فرنگی‌جات، وسایل برقی، پوشاک، لوازم آرایش و بهداشتی، کفش، وسایل ورزشی، اسباب بازی‌ها، کتاب و سایر محصولات فرهنگی، جواهرات و اشیای قیمتی، ابزار کشاورزی، ابزار فنی و لولزم تآسیسات و بسیاری از موارد دیگر در این فروشگاه‌ها در دسترس مستقیم مراجعین هستند. هایپراستار و تعدادی از شعبات شهروند را می‌توان در رده این نوع فروشگاه‌ها طبقه‌بندی کرد.

فروشگاه‌های تخفیفی

فروشگاه تخفیفی ضمن آن‌که به ارایه حداکثر کالای ممکن به مخاطبان خود اقدام می‌کنند، رسالت بالاتری را دنبال می‌کنند. این فروشگاه‌ها اجناس خود را با درصدی پایین‌تر از قیمت اصلی به مشتری عرضه می‌کنند.

این رویکرد مطمئناً عاملی در کاهش تنوع عرضه این فروشگاه‌ها نسبت به هایپرمارکت‌ها خواهد بود. وال مارت با بیش از ۱۳۰۰ فروشگاه تخفیفی در ایالات متحده، ویشال در هند و جانبو در ایران نمونه‌هایی از این فروشگاه‌ها هستند.

سوپرمارکت‌ها

سوپرمارکت‌ها از انواع خرده فروشی‌ها هستند که به عرضه نسبتاً گسترده انواع مواد غذایی و خوراکی به علاوه مابحتاج روزمره‌ مشتریان می‌پردازند. نان، غلات و حبوبات، محصولات گوشتی و دریایی، داروها، سبزیجات و میوه‌ها، انواع نوشیدنی‌ها، غذاهای آماده، کنسرو میوه آب از جمله موادی است که در این نوع فروشگاه‌ها عرضه می‌شود

با این تعریف سوپر مارکت‌ها را می‌توان  فرم پیشرفته از فروشگاه‌های مواد غذایی کوچک و با همان مغازه‌ها دانست که برای پاسخ به نیازهای مصرف کننده توسعه یافته‌اند.

انبارفروشگاه‌ها

انبارفروشگاه‌ها از جمله واحدهای خرده‌فروشی هستند که محصولات خود را از راه غیر مستقیم معرفی و با قبول سفارش از مشتریان، آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به متقاضی تحویل می‌دهند. صرفه‌جویی ناشی از عدم نیاز به ایجاد دکوراسیون، فضاسازی جهت جلب مشتری باعث می‌شود تا ارایه خدمات ارسال بار به مشتری اقتصادی باشد

در ایران چنین فروشگاه‌هایی در زمینه ارایه کالاهای صنعتی بیشتر مورد توجه بوده‌اند. فروشگاه‌های این‌چنینی، بر خلاف انواعی از آن که تحت عنوان فروشگاه‌های اینترنتی پس از این بحث می‌شود، تنها برای ارایه خدمات در حوزه جغرافیایی کوچک طراحی و اجرا شده‌اند. غلات و حبوبات، فرآورده‌های دام و طیور، نان، لوازم‌التحریر، اسباب بازی ها، نهاده‌های کشاورزی و دامی، مصنوعات و مواد خام فلزی از جمله حوزه‌هایی هستند که انبار فروشگاه‌ها در آن‌ها فعالند.

فروشگاه تخصصی

آن‌گونه که از نام این فروشگاه‌ها بر می‌آید، هدف در راه‌اندازی آن‌ها عرضه نوعی محصول خاص به مخاطبان است. البته در این راستا شاید علاوه بر نوع محصول، برند محصول عرضه شده نیز در تعریف کلاسیک این نوع خرده فروشی‌ها دخیل باشد

برای مثال لوازم صوتی ـ تصویری و یا سایر لوازم خانگی متعدد در کشور انواعی از این فروشگاه‌های تخصصی هستند.

فروشگاه عسل دژ نیز به صورت تخصصی در زمینه عسل و محصولات عسل به ویژه عسل طبیعی سبلان و عسل طبیعی بهار نارنج و گرده گل، شهد عسل طبیعی، بره موم، ژل رویال، عسل شان و موم در فضای اینترنتی و آنلاین مشغول فعالیت می باشد.

دکان‌ها

دکان‌ها با مغازه‌ها فروشگاه‌های کوچک و تخصصی در فضای محدود با هدف عرضه کالا به قشری خاص در محدوده‌ی جغرافیایی خاص راه‌اندازی می شوند

سرمایه‌گذاری از شاخه‌های این واحدها است.

مراکز خرید

مراکز خرید از تعداد زیادی واحد مستقل و اعلب کوچک خرده فروشی تشکیل شده‌اند. بازارهای قدیمی، پاساژها و سیتی‌سنترها نیز در همین گروه قرار می‌گیرند. بر حسب ضرورت تقاضا و یا راهبرد متولیان این مراکز ممکن است تخصصی و یا دارای تنوع عرضه  باشند.

فروشگاه اینترنتی

خرید از خانه و از طریق دنیای مجازی به لذتی برای انسان امروزی تبدیل شده است.درگاه‌های اینترنتی متعدد این امکان را به کاربران می‌دهند تا ضمن کسب اطلاع از کیفیت و کارایی محصولات مختلف، کالای مورد نیاز خود را پس از مقایسه از منزل خریداری و در همان‌جا تحویل گیرند.

این نوع فروشگاه‌ها در نحوه کارکرد متفاوت از سایر فروشگاه‌ها هستند. با این حال از نظر شکل و محصولات عرضه شاید بتوان آن را نوعی انبار فروشگاه، با کارکرد تخصصی، هایپرمارکت، سوپرمارکت و یا تخفیفی با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نو در مبحث بازاریابی و عرضه دانست. آمازون در سطح جهانی و دیجی‌کالا و تخفیفان در سطح ملی از نمونه‌های این فروشگاه‌ها هستند.

مقطوع‌فروشان

مقطوع فروشان که با نام‌های فروشگاه های دلاری، پوندی و یا یورویی شناخته می‌شوند اقدام به عرضه محصولاتی هم قیمت و یا دسته کم دارای قیمتی با ضریبی در عددی خاص، بدون هیچ تخفیفی می‌پردازند. فروشگاه‌های ۹۹ هند که محصولاتی با قیمت ۹۹روپیه می‌فروشند از انواع این فروشگاه‌ها هستند. تورم بالا و قیمت‌های متغیر باعث می‌شود این فروشگاه‌ها در ایران فاقد کاربرد هستند

معرفی فروشگاه تخصصی عسل دژ

فروشگاه تخصصی عسل دژ در فضای الکترونیکی و اینترنتی به صورت رسمی از سال 1397 با اخذ مجوزهای لازم از سازمانهای مربوطه و نماد اعتماد الکترونیکی فعالیت خود را آغاز نمود در این راستا با جلب اعتماد مشتریان و با حمایت  و همراهی شما عزیزان گام موثری در جهت رونق تولید ، عرضه مستقیم بدون واسطه ، مشتری مداری ، عرضه محصولات با کیفیت و  محصولات ارگانیک و طبیعی برداشته است.

 معرفی محصولات فروشگاه تخصصی عسل 

 عسل طبیعی سبلان در فروشگاه تخصصی عسل

شهد عسل طبیعی سبلان  در فروشگاه تخصصی عسل

عسل طبیعی بهار نارنج در فروشگاه تخصصی عسل

شهد عسل طبیعی بهار نارنج در فروشگاه تخصصی عسل

بره موم در فروشگاه تخصصی عسل

شهد عسل در فروشگاه تخصصی عسل

گرده گل در فروشگاه تخصصی عسل

ژل رویال در فروشگاه تخصصی عسل

عسل چهل گیاه در فروشگاه تخصصی عسل

عسل سوغات اردبیل در فروشگاه تخصصی عسل

عسل دژ فروشگاه تخصصی عسل

 عسل شان طبیعی در  فروشگاه تخصصی عسل

عسل شان معمولی  در  فروشگاه تخصصی عسل