ساکارز عسل

ساکارز (به انگلیسی: Sucrose) ترکیب آلی است که خاصیت شیرین دارد. ساکاروز به شکل پودر سفید رنگ شیرین و بدون بو است که نقش بسیار مهمی در تغذیه انسان و تأمین انرژی مورد نیاز موجودات زنده دارد. این ترکیب آلی دی‌ساکاریدی است که از گلوکز و فروکتوز تشکیل و با فرمول C۱۲H۲۲O۱۱   c شناخته می‌شود. ساکاروز در نیشکر و چغندر قند یافت می‌شود

تجزیه گرمایش و اکسایشی ساکارز

ساکاروز در ۱۸۶ درجه سانتی گراد ذوب شده و با تجزیه شدن تشکیل کارامل را می‌دهد. مثل سایر کربوهیدرات‌ها - با سوختن ساکاروز - آب و کربن دی‌اکسید آزاد می‌شود. برای مثال در راکت‌ها و موشک‌های آموزش و آماتور با نام موشک‌های شکلاتی از ساکاروز به عنوان سوخت استفاده می‌شود که همراه پتاسیم نیترات به کار می‌رود.

 

48KNO3 + 5C12H22O11 → 24K2CO3 + 24N2 + 55H2O + 36CO2

 

برخی دیگر از واکنش‌های معمول ساکاروز با هیدروکلریک اسید، پتاسیم کلرات و سولفوریک اسید به شرح زیر است:

 

8HClO3 + C12H22O11 → 11H2O + 12CO2 + 8HCl

 

H2SO4 (catalyst) + C12H22O11 → 12C + 11H2O + Q + H2O + SO3[۳]

Q = گرما

 

هیدرولیز و تجزیه ساکارز

هیدرولیز باعث شکستن پیوند گلیکوزیدی ساکاروز شده و گلوکز و فروکتوز آزاد می‌کند. این عمل با آنزیم‌های ساکاروز رخ می‌دهد. همچنین اسید نیز می‌تواند باعث هیدرولیز ساکاروز شود.

 

ساکارز نام علمی شکر معمولی، شکر نیشکر یا شکر سفید است، این ترکیب از یک مولکول گلوکز و یک مولکول فروکتوز تشکیل شده است که به یکدیگر متصل‌اند. شکر در حالت پودری و دانه‌های ریز شده موجود و محصول فرآوری شیره‌ چغندر قند یا نیشکر است. نام «ساکارز» در سال ۱۸۵۷ و توسط ویلیام میلر، شیمیدانی انگلیسی، مطرح شد که متشکل از کلمه‌ فرانسوی ساکار (شکر) و پسوند عمومی شکرها «ـُز» است تعریف جامع تر عسل که در سال ۱۹۰۶ در آمریکا ارائه شده عبارتست از:

ترشح مواد قندی درختان و شهد گل نباتات که توسط زنبوران عسل جمع آوری شده تغییر یافته و درون سلول های قاب ذخیره می شود عسل نامیده می شود. عسل ماده است که از نظر گردش نوری چپ گرا بوده و حداکثر ۲۵% آب، ۰/۲۵ % مواد معدنی، ۸% ساکارز دارد.

شکر می ‌تواند در برچسب ‌های ترکیبات محصولات غذایی، تهیه نمایید . شکر سفید که از چغندرقند بدست می آید شکر بدست آمده از نیشکر دارای دانه های درشت تر می باشد و نسبت به شکر چغندر بهتر است و  «شکر قهوه ‌ای» می تواند از چغندر قند بدون تصفیه بدست آید و همچنین از نیشکر نیز بدست می آید. 

همچنین «شکر خام» که دانه ‌های بزرگ ‌تری نسبت به شکر معمولی دارد نیز حقه‌ ای بازاریابی است. کلمه‌ «خام» تصویری طبیعی ‌تر و سالم‌ تر از شکر را به ذهن می ‌آورد اما شکر خام چیزی بیش از شکر سفید فرآوری و کریستال شده به همراه کمی شیره نیست.

ساکارز چقدر خوب است؟

معمولاً از شکر با نام «کالری تهی» یاد می ‌شود، چون کالری بالایی دارد اما ارزش غذایی آن صفر است، به این معنی که انرژی در اختیارتان قرار می ‌دهد اما هیچ چیز دیگری برای ساخت و ساز بدن در اختیارتان نمی ‌گذارد. شکر و انسولین بیش از اندازه می ‌توانند تأثیر بدی روی قدرت سیستم ایمنی و قلبی عروقی ‌مان داشته باشند و موجب مشکلات زیادی از جمله دیابت و ناراحتی ‌های قلبی شوند.

به یاد داشته باشید که قوطی ۳۵۰ میلی ‌لیتری از نوشابه حاوی تقریباً ۱۰ قاشق شکر می باشد نوشابه دارای خاصیت اسیدی است و pH آن تقریباً 2 می باشد معمولاً نوشیدنی های لیمون و پرتقال طعمی ترش دارند برای شیرین کردن این مقدار ترشی شکر بیشتری نیاز می باشد به همین خاطر نوشابه علی رغم خاصیت اسیدی شیرین نیز می باشد. وقتی کودکان این شکرهای کم ارزش را استفاده می ‌کنند توجه کمتری به غذاهای پر ارزشی همچون شیر دارند و به همین دلیل است که افراد چاق دچار سوء تغذیه نیز هستند.

ساکارز عسل طبیعی و مقدار استاندارد آن؟

در ایران حداکثر مقدار قابل قبول برای عسل غیر تغذیه ای (عسل طبیعی) ساکارز عسل باید زیر  ۵ درصد باشد. افزایش دما و حرارت دادن باعث کاهش درصد ساکارز می گردد.

مقدار ساکارز عسل به نوع گیاه آن نیز بستگی دارد برای مثال درصد ساکارز در عسل کنار طبیعی بیشتر از میزان استاندارد می باشد که تشخیص کیفیت آن با آیتم های دیگر به دست می آید.
متاسفانه امروزه تقلبات جدید بر روی میزان قند در عسل ها آنقدر گسترده شده است که آزمایش ساکارز دیگر نمی تواند ملاک صحیحی بر کیفیت بوده و تکیه بر درصد ساکارز به تنهایی می تواند انسان را به خطا بیاندازد.

در برگه زیر میزان ساکارز برای شهد عسل به میزان 1.8% می باشد، بازه مورد قبول ساکارز زیر 5% می باشد بنابراین عسل طبیعی موجود در فروشگاه تخصصی عسل دژ از بهترین و مرغوب ترین نوع عسل می باشد.

 عسل طبیعی سبلان در فروشگاه عسل دژ با ساکارز زیر 2% به همراه برگ آزمایش و بصورت تضمینی و با ارسال رایگان و قیمت مناسب عرضه می گردد.

 عسل طبیعی سبلان

شهد عسل طبیعی سبلان

عسل طبیعی بهار نارنج

شهد عسل طبیعی بهار نارنج

بره موم

شهد عسل

گرده گل

ژل رویال

عسل چهل گیاه

عسل سوغات اردبیل

عسل دژ

عسل شان طبیعی

عسل شان معمولی