عسل قوچان | خرید عسل طبیعی در قوچان| خرید عسل در قوچان| پخش عسل در قوچان

قوچان شهری در خراسان رضوی در همسایگی شهرهای مشهد، درگز و چناران است. شهری مرزی با اهمیت بالای استراتژیکی که 28 کیلومتر مرز بین‌المللی با کشور ترکمنستان دارد. این شهر را در قدیم آساآک، آشاک، آرسکا، استوا، خوجان و جنوشان می‌گفتند. قوچان نام شهری به بلندای تاریخ با قدمتی 250 ساله است آثار به یادگار مانده گواه از پیشینهٔ طولانی این شهر دارد. این سرزمین با 140 اثر تاریخی و 32 بنای ثبت شده در فهرست آثار ملی در توسعه گردشگری منطقه دارای نقش بسزایی است. قوچان یادگار کهن این سرزمین دارای آثار تاریخی چون محوطه ارگ، روستای مرزج، گنجینه قوچان، شهر عتیق قوچان، کاروانسرای سهل آباد، داغیان تپه بزرگ، چنار تپه، رباط شورجه، داغیان تپه کوچک، تپه کربلای جبار، تپه حکم آباد، غار کمر، تپه قلعه زاوه و کهنه قلعه و آبگرم شهر کهنه می باشد. قوچان شهری ییلاقی با دست کم 20 منطقه کم نظیر گردشگری است. نژاد مردمان این سرزمین آریایی و زبانشان فارسی است اما اقوام مختلف ترک، کرد، ترکمن، ارمنی، بلوچ، مازنی، آذری و عرب در منطقه گرد هم آمده‌اند و تنوع قومیتی ایرانی را در بعدی کوچک به نمایش گذاشته‌اند. آب و هوای کوهستانی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل کشت انواع محصولات کشاورزی چون چغندرقند، آفتابگردان، حبوبات، باغ‌های انگور، لوبیا روغنی، پیاز و سیب درختی را در منطقه امکان پذیر ساخته است. ارتفاعات اطراف قوچان چون هزار مسجد و شاه جهان، چشمه‌ها و رودخانه‌های محلی فراوان از زیبایی‌های طبیعی این سرزمین است. از گونه‌های جانوری منطقه قوچ و میش، گرگ، خوک، روباه، کبک، کل و بز، عقاب طلایی، خرگوش، خفاش می‌باشد و گونه‌های گیاهی آن شامل ارس، زرشک، درمنه می‌شود. صنایع دستی آن پوستین دوزی، نمد مالی، سفالگری، گلیم بافی، قالی و قالیچه کردی (خرسک) است. ره‌آورد قوچان کشمش، چاروق و فرش می‌باشد.

قوچان یکی از شهرهای استان خراسان رضوی است. این شهر در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب مشهد (مرکز استان) قرار دارد. شهر قوچان را در منابع مختلف تاریخی و همچنین بسیاری از مورخان حال حاضر، اولین پایتخت اشکانیان می‌دانند.

قوچان به فاصله ۱۲۰ کیلومتری از مشهد مقدس و در مسیر جاده آسیایی و شمال شرقی کشور قرار دارد و محدوده آن از شمال به شهرستان درگز و کشور ترکمنستان و از جنوب به نیشابور و از شرق به چناران و از غرب به فاروج (خراسان شمالی)، منتهی می‌گردد و از معبر گمرک باجگیران به کشورهای آسیای میانه متصل می‌گردد و با عشق آباد مرکز ترکمنستان ۱۲۰کیلومتر فاصله دارد و همچنین دارای ۲۸ کیلومتر مرز بین‌المللی با کشور ترکمنستان می‌باشد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۵۰ متر و با قرار گرفتن در بین ارتفاعات هزار مسجد و آلا داغ دارای آب و هوای معتدل و سرد می‌باشد که بام خراسان نامیده می‌شود.

قوچان قدیمی‌ترین شهر خراسان بزرگ، قدمتش به حدود 250سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد، تپه‌ها و آثار باستانی و تاریخی فراوانی که از زمان حمله مغول به این منطقه به جا مانده با شماره ثبت ملی در خود محفوظ دارد. از صدر اسلام تا اوایل تسلط قوم [مغول] به اسامی آساآک، آشاک، آرسکا، استوا، خوجان، خبوشان یاد شده‌است، و سلسله اشکانی از ۲۵۶ سال قبل از میلاد تا ۲۲۴ میلادی بر ایران حکومت داشته‌اند. اولین پایتختش در حوالی قوچان امروز بوده‌است.

شهر قوچان در زلزله پیاپی سال‌های ۱۳۱۱و ۱۳۱۲ ه‍.ق در هم ریخت و سیل ۱۳۵۵ ه‍.ش نیز زخم دیگری بر سینه مردمان مقاوم و صبور این خطه وارد آورد، و خانه‌های شهر قدیم (قوچان عتیق) را به آوار تبدیل کرد که در همان سال‌های وقوع زلزله، شجاع الدوله محمد ناصر خان حاکم نام‌آور و قدرتمند قوچان، پس از تهیه زمین در حدود ۱۲ کیلومتری شهر زلزله زده، مکانی را برای ایجاد شهر جدید، با بهترین اصول شهرسازی مدرن به شیوه شطرنجی، توسط مهندسین خبره در محل جدید احداث نمود.

دشت قوچان و حوزه رود اترک در مجاورت ارتفاعات هزار مسجد، شاه جهان، عامل مهمی در پیدایش تمدنهای پیشرفته حداقل در هزاره چهارم قبل از میلاد و پس از آن بوده و به دلیل اقلیم مناسب و خاک حاصلخیز از گذشته‌های دور تا به امروز مورد سکونت قرار گرفته‌است و به دلیل موقعیت جغرافیایی آن در مسیر جاده آسیایی و ترانزیتی کشورهای آسیای میانه از معبر گمرک باجگیران همیشه مورد توجه بوده‌است.

شهرستان قوچان به صورت رسمی پایتخت موسیقی مقامی و مهد کشتی با چوخه کشور میباشد که این امر ثبت شده در آثار معنوی و فرهنگی ملی کشور ایران میباشد.

شهر قوچان به دلیل موقعیت تاریخی از جمله: دارا بودن ۱۴۰ اثر تاریخی و داشتن ۳۲ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۲۰ منطقه جذاب گردشگری و موقعیت خاص آن از گذشته مورد توجه بوده و عالمان، عارفان و اندیشمندان و شعراء و پهلوانان صاحب نامی، همچون: جعفر قلی زنگلی، استاد قشیری، نوعی خبوشانی و پهلوان احمد وفادار که پهلوان عباس زندی و غلامرضا تختی را ضربه فنی نمود و بازوبند پهلوانی را به خاطر سه دوره متوالی قهرمانی کشور از آن خود نمود، بوده است. پهلوان احمد وفادار در سال ۱۳۸۹ پس از دوره ای بیماری درگذشت.

دائرةالمعارف مصاحب در مورد تاریخ قوچان چنین گزارش می‌دهد:

«شهر قوچان (جمعیت ۲۹٬۱۳۳، سرشماری ۱۳۴۵ش)، مرکز شهرستان قوچان، شمال استان نهم (خراسان)؛ ۱۴۸ کیلومتری شمال غرب مشهد. بنای شهر فعلی از ۱۳۱۳ق است. شهر قوچان را با شهر باستانی اشک یا ارسکه مطابق دانسته‌اند. در کتب جغرافیائی نویسندگان اسلامی نامش را خبوشان و خوجان ضبط کرده‌اند، و ناحیهٔ قوچان را استوا نامیده و سرزمین بسیار حاصلخیز آن را ستوده‌اند. در زمان یاقوت این ناحیه ۹۳ آبادی داشته و او استوا را «آفتاب‌گیر» معنی کرده‌است. به گفتهٔ حمدالله مستوفی، در زمان وی (قرن ۸ ق)، نام استوا اگر چه در دفاتر مالیاتی به کار می‌رفته، نزد مردم رواجی نداشته‌است. همو حاصلخیزی دشت اطراف قوچان را ستوده‌است، و گوید هولاکوخان مغول شهر را تجدید بنا کرد (قرن ۷ق)، و نوادهٔ او ارغون‌خان (سلطنتش ۶۸۳–۶۹۰ق) بر وسعت شهر افزود. غازان‌خان، از سلاطین ایلخانی ایران، در هنگام حکومت خود بر خراسان، یک معبد بودائی در قوچان ساخت. شاه عباس اول صفوی یکی از طوایف کرد را (زعفرانلو) در قوچان سکنی داد. بر تپه‌ای نزدیک قوچان، که بعدها به نادرتپه موسوم شد، نادرشاه به قتل رسید (۱۱۶۰ق). نادرشاه، پس از جنگ بخارا، چند ورق از قرآنی را که به خط غیاث‌الدین بایسنقر و در سمرقند (یا در شهر سبز، یعنی کش) مخزون بود به قوچان آورد، و بعدها ناصرالدین شاه قاجار دو ورق از آن را به موزهٔ تهران منتقل کرد (۱۳۰۰ یا ۱۳۰۱ق). قوچان از زلزله‌های سال‌های ۱۸۵۲، ۱۸۷۱، ۱۸۹۳، و ۱۸۹۵ میلادی (۱۳۱۲ق) سخت آسیب دید، و گفته‌اند که در زلزلهٔ سال ۱۸۹۳ از سکنهٔ شهر دوازده‌هزار تن تلف شدند، و حدود ده‌هزار تن باقی‌ماندند. شهر جدید قوچان پس از زلزلهٔ سال ۱۸۹۵میلادی در حدود ده کیلومتری شهر ویران شده بنا شد.»

سوغات

قوچان از دیریاز کانون حوادث و تقابل فرهنگ‌ها بوده‌است. قدیمی‌ترین شهر خراسان دارای سوغاتی‌های بی‌شماری است؛ که از جمله می‌توان به صنایع دستی گسترده اما بی رونق آن اشاره کرد. ازنظر صنایع دستی در شهر قوچان صنعت پوستین دوزی، نمد مالی و سفالگری رونق خاصی دارد، گلیم بافی و چاروق دوزی (نوعی کفش)، ساغری، گیوه و …هنوز معمول و متداول است. زنان روستایی این شهر اغلب به بافتن قالی و قالیچه کردی که به اصطلاح محلی خرسک می‌گویند مشغولند. دیگر صنایع دستی قوچان عبارتند از: کمخت، جاجیم بافی، عرقچین دوزی، جوراب بافی، دستکش پشمی، کیسه حمام، چوخه دوزی (گونه‌ای لباس مردانه از جنس برک (پشم نرم بز و گوسفند). می‌باشد.در صنعت غذا هم قوچان قطب تولید لبنیات شیره انگور و همچنین جدیداً عسل می‌باشد؛ قوچان را به لبنیات مرغوب و شیره و کشمش درجه یک می‌شناسند. شمال خراسان به دلیل برخوردار بودن از آب و هوای ییلاقی و منطقه مناسب جهت کشاورزی و دامپروری، مستعد تولیدات مواد غذایی و لبنی می‌باشد. به‌طوری‌که برخی از بهترین مراتع ایران در این مناطق قرار دارد که زمینه مناسبی را برای انجام فعالیت‌های کشاورزی فراهم ساخته‌است. برای مثال لبنیات این منطقه شهرت داشته و سالانه بیش از صدها تن مواد لبنی تولید و به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

عسل سوغات جدید قوچان

عسل نیز یکی از محصولاتی است که به تازگی تولید آن رشد چشمگیری داشته‌است. به‌طوری‌که تولید عسل در منطقه قوچان و خراسان شمالی از سال ۱۳۸۰به ۷ برابر افزایش یافته‌است؛ و بی‌دلیل نیست که عسل نیز در سبد سوغات این منطقه همانندکشمش و شیره انگور جای گرفته‌است. از ویژگی‌های عسل‌های شمال خراسان به ویژه عسل قوچان می‌توان به ارگانیک بودن و تغذیه کاملاً طبیعی آن اشاره کرد. به دلیل وجود مراتع سرسبز و بکر همانند کوه‌های شاه جهان و همچنین دامنه رشته کوه‌های بینالود زمینه مساعدی جهت پرورش زنبور عسل و تولید ارگانیک عسل فراهم شده‌است. آزمایش‌های گوناگون بر روی عسل‌های این منطقه نشان داده‌است که عسل قوچان یکی از با کیفیت‌ترین عسل‌های ایران می‌باشد؛ و به دلیل ارگانیک بودن این عسل‌ها درجه کیفیت آن A++ می‌باشد.

عسل قوچان | خرید عسل طبیعی در قوچان| خرید عسل در قوچان| پخش عسل در قوچان

شماره تماس پشتیبانی در واتس آپ و پیامک: 09149866455

 خرید عسل طبیعی در قوچان

خرید شهد عسل طبیعی در قوچان

خرید عسل طبیعی بهار نارنج در قوچان

خرید شهد عسل طبیعی بهار نارنج در قوچان

خرید بره موم در قوچان

خرید شهد عسل در قوچان

خرید گرده گل در قوچان

خرید ژل رویال در قوچان

خرید عسل چهل گیاه در قوچان

خرید عسل سوغات قوچان

خرید عسل شان طبیعی در قوچان

خرید عسل شان معمولی در قوچان

عسل دژ در قوچان