تفاوت عسل کریستالی و عسل کریستاله شده

عسل شان

عسلی که با قالب چوبی مستطیل شکل از کندوی زنبور عسل خارج می شود عسل شان گفته می شود. عسل شان دست نخورده ترین شکل عسل می باشد. و باید در جعبه مخصوص عسل جای داده و نگهداری شود. در صورت مایل نگه داشتن عسل شان در هوای گرم ممکن است در اثر سنگینی وزن خود از شان کنده شده و بیافتد.

 عسل کریستالی

عسل کریستالی عسلی که از شان برش داده می شود و از قالب چوبی (شان) جدا می شود معمولاً به شکل مربع یا مستطیل می باشد که به آن عسل کریستالی می گویند این نوع عسل به همراه موم می باشد. به دلیل شکل ظاهری موم که به شکل کریستالهای شش ضلعی منتظم در کنار هم قرار دارند عسل کریستالی گفته می شود.

عسل کندوله

عسلی که در داخل تنه درخت و یا سبدهای چوبی استوانه ای شکل تولید می شود عسل کندوله گفته می شود. پس از برش دادن عسل و خارج نمودن آن از کندوله به شکل دایره می باشد. این نوع تولید عسل از سنتی ترین روش تولید عسل می باشد. نحوی بازبینی کندو در این روش کمی مشکل می باشد.

شهد عسل

عسل شان را ابتدا توسط کاردک و یا دستگاه پولک تراشی ، مهر و موم روی کریستال های شش ضلعی را جدا می کنند و سپس عسل شان را در دستگاه اکستراکتور قرار می دهند با چرخش دستگاه ، عسل بصورت نیروی گریز از مرکز از سشان خارج می شود. عسل جمع آوری شده را چندین با از دستگاه تصفیه عبور می دهند تا ذرات ریز موم و ... از آن جدا شود به این نوع عسل ، شهد عسل می گویند.

عسل با موم طبیعی

عسل موم دار بطور کلی به دو صورت تولید می‌شود، یکی بصورت ورقه‌های نازک از پیش تولید شده از موم و دیگری بصورت ۱۰۰ درصد طبیعی توسط زنبور. روش اول برای سهولت کار زنبور و سرعت بخشیدن به تولید محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد و نمیتوان گفت روشی غیر طبیعی است. اما عسل با موم که با روش دوم تهیه می‌شوند بسیار با کیفیت‌تر هستند و هضم آن‌ها نیز راحت‌تر صورت می‌گیرد.

عسل موم دار سرشار از گرده گل، بره موم و موم است و برای بیماری‌های سینوزیت، زکام اسپاسمی، ناراحتی‌های تنفسی، ورم معده و ورم لثه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل جذب بالا توسط پوست، برای ساخت مواد آرایشی بهداشتی بسیار مورد استفاده است. همچنین برای رفع درد و درمان زخم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فروش عسل با موم معمولا به ۳ صورت انجام می‌گیرد: ۱- بسته‌بندی خود زنبورعسل   ۲- قطعات بریده شده   ۳- مخلوط با عسل شهد

 

عسل

به طور معمول هر 100گرم عسل محتوی 20گرم آب و 80 گرم ماده جامد است.

95 تا 99 % ماده جامد را قندها و مابقی شامل مواد معدنی ، آنزیم ها، گرده گل، اسید های آلی، پروتئین ها، ویتامین ها و... می باشد. با توجه به موارد مذکور می توان گفت عسل محلولی فوق اشباع از قند است. به عبارت دیگر مقدار قند بیشتری نسبت به آنچه در محلول می تواند باقی بماند در عسل وجود دارد.
 
  چه نوع عسلی شکرک می زند؟

برخی از انواع عسل ها مانند عسل آفتابگردان ، عسل کلزا ، عسل لیلکی (نوعی اقاقیای وحشی) ، عسل مرکبات با توجه به ترکیبات خاص شهد و عسل ، چند هفته پس از استخراج شکرک می زنند در مقابل بعضی عسل ها مانند عسل اقاقیا و بهارنارنج تا چندین سال شکرک نمی زنند.
 
  شکرک زدن معیار مناسبی برای شناخت عسل تقلبی نیست
 

عسل هایی که از گلوکز خالص تشکیل شده اند (عسل های صد درصد تقلبی) هرگز شکرک نمی زنند در نتیجه تشکیل بلورهای شکر درون عسل معیاری مناسب برای تشخیص طبیعی بودن عسل نمی باشد . شکرک زدن و سفید شدن عسل نتیجه تشکیل بلور گلوکز منو هیدروژنه است . هنگام شکرک زدن ، ملکول آب آزاد شده در نتیجه بر مقدار آب درونی عسل افزوده می شود و نیز خطر تخمیر افزایش می یابد.
 
عوامل مؤثر در کریستاله شدن عسل

از عوامل مؤثر در کریستاله شدن عسل دما است که مطلوبترین دما برای شکرک زدن عسل بین 5 تا25 درجه سانتیگراد است.
 
  راههای جلوگیری از کریستاله شدن عسل

نگهداری عسل در دمای بالای 25 درجه سانتیگراد یا پایین تر از 5 درجه سانتیگراد
- صاف کردن عسل : عبوردادن عسل استخراج شده از صافی هایی با سوراخ های 1/ تا 2/ میلیمتر.
 
  پرورش زنبور عسل در ایران

وجود گونه های گیاهی متفاوت پرورش انواع عسل را در کشور بهبود بخشیده است که این مهم هماهنگی دولت با زنبور داران را می طلبد تا با بیمه به موقع ، فرصتهای جدید اشتغال فراهم شود.

 خرید عسل طبیعی سبلان 

خرید شهد عسل طبیعی سبلان

خرید عسل طبیعی بهار نارنج 

خرید شهد عسل طبیعی بهار نارنج 

خرید بره موم

خرید شهد عسل 

خرید گرده گل 

خرید ژل رویال 

خرید عسل چهل گیاه

خرید عسل سوغاتی

عسل دژ

خرید عسل شان طبیعی

خرید عسل شان معمولی 

https://dejkala.com/content/12-sabalan-honey

عسل طبیعی سبلان

شماره تماس پشتیبانی در واتس آپ: 09149866455

https://dejkala.com/home/353-asal-tabie-sabalan-1k.html

شماره تماس پشتیبانی در واتس آپ: 09149866455