خرید عسل طبیعی در  کردستان| خرید عسل در سنندج| پخش عسل در کردستان | بورس عسل سنندج

معرفی استان کردستان | معرفی شهر سنندج

موقعیت جغرافیایی استان کردستان

استان کردستان با وسعتی معادل ۲۹۱۳۷ کیلومتر مربع در قسمت غربی کشور ایران و در مجاورت مرز عراق قرار گرفته که از شمال به استان آذربایجان غربی و بخشی از زنجان از شرق با استان همدان و بخش دیگری از استان زنجان از جنوب با استان کرمانشاه و از سمت غرب با کشور عراق (استان کردنشین سلیمانیه) هم‌مرز می‌باشد. استان کردستان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۸۴ دارای ۱۰ شهرستان، ۲۵ شهر، ۲۳ بخش، ۷۹ دهستان و ۱۷۶۷ آبادی دارای سکنه می‌باشد. شهرستان های استان عبارتند از: سنندج، بانه، بیجار، دیواندره، سروآباد، سقز، قروه، کامیاران ، مریوان و دهگلان . شهر سنندج مرکز استان کردستان در فاصله ی ۵۱۲ کیلومتر مربع از شهر تهران قرار گرفته است جمعیت استان کردستان بر اساس برآورد سال ۱۳۸۴ برابر ۱۱۹/۵۷۴/۱ نفر بوده است که شهر سنندج مرکز استان با جمعیتی معادل ۷۵۰/۴۱۹ نفر پرجمعیت‌ترین و شهر سقز بعد از آن دومین شهر پرجمعیت استان می‌باشد.

وضعیت طبیعی و اقلیمی استان کردستان:

استان کردستان منطقه‌ای کوهستانی است که با ارتفاع متوسط  ۲۰۰۰ متر از سطح دریا از مرتفع‌ترین استان‌های کشور می‌باشد. جهت گسترش و استقرار ارتفاعات در استان به گونه‌ای است که نخستین بارندگی که از توده‌های هوای باران‌زا که به غرب کشور می‌رسند، بر روی ارتفاعات این منطقه صورت می‌گیرد. ریزش‌های جوی در نقاط مرتفع به صورت برف و در بخش‌های کم‌ارتفاع غالباً به صورت باران می‌باشد. میانگین سالانه بارندگی در استان معادل ۵۰۰ میلیمتر و بیشترین میزان بارندگی مربوطه به شهرستان مریوان با میانگین ۸۰۰ میلیمتر در سال است .

اختلاف ارتفاع بین بلندترین و پست‌ترین نقاط استان به حدود ۲۴۰۰ متر می‌رسد که کوه شاهو در جنوب غربی استان با ارتفاع ۳۳۰۰ متر بلندترین و منطقه آلوت در بانه با ارتفاع حدود ۹۰۰ متر کم‌ارتفاع‌ترین نقطه استان می‌باشد که این اختلاف ارتفاع موجب به وجود آمدن اقلیم‌‌های متفاوت می‌گردد و این موضوع از نظر گردشگری حایز اهمیت است. از نظر تنوع اقلیمی و وجود عوارض طبیعی و توپوگرافی، استان کردستان دارای جاذبه‌های متنوع و ارزشمندی است به ویژه اینکه اغلب شهرهای استان به علت قرارگیری بر روی تپه‌های بلند و شکل تپه ماهوری آنها چشم‌اندازهای زیبایی را به وجود آورده‌اند. بر اساس استانداردهای جهانی دمای مطلوب و مناسب برای جهانگردان بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میانگین دمای روزانه استان، از اواسط اردیبهشت تا اواسط مهر ماه بهترین ایام برای سفر گردشگران به این منطقه است و میانگین دمای ماه‌های این دوره از ۲۲ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد متغیر است، در دو ماهه اول سال یعنی فروردین و اردیبهشت به علت بارندگی‌های زیاد و در نتیجه سرسبزی منطقه بهترین زمان برای برگزاری تورهای طبیعی و دیدار مسافران از طبیعت کردستان است. همچنین میانگین ۱۱۰ روزه تعداد روزهای یخبندان در استان زمینه بسیار مناسبی برای ورزش و جشنواره‌های زمستانی همانند ورزش مفرح و هیجان‌انگیز اسکی، صعودهای زمستانی به ارتفاعات استان و برگزاری جشنواره‌های زمستانی مانند جشنواره ی ساخت آدم‌برفی در استان را به وجود می‌آورد.

 

 

رودخانه‌های این استان عموماً به دو حوزه آبریز دریای خزر و دریاچه ی ارومیه می‌ریزند و تعدادی نیز وارد کشور عراق می‌شوند. رودخانه قزل‌اوزن که شعبات آن شامل: قم‌چقای، اوزن‌دره، تروال و شور می‌باشد به دریای خزر می‌ریزد. زرینه رود که شاخه ی اصلی آن چم سقز (چوم) نامیده می‌شود به همراه شعبه ی مهم آن یعنی رودخانه خورخوره و سایر شعبات آن به دریاچه ی ارومیه می‌ریزد. همچنین رودخانه ی سیمینه رود که در سقز تاتاهو نامیده می‌شود به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

رودخانه سیروان که طویل‌ترین رودخانه در کردستان است و شعبات مهم آن دزلی مریوان، گردلان، رزاب قطوند، گاودره و رودخانه قشلاق است وارد کشور عراق می‌شود، به علت قرار گرفتن این رودخانه‌ها در دره‌های عمیق و «دِبی» زیاد آنها در فصل بهار عموماً برای ورزش مفرح قایقرانی و رافتینگ مناسب می‌باشند، همچنین حواشی رودخانه‌ها محل زندگی پرندگان و رویش درختان و گل‌های وحشی است که در بسیاری از مسیرها به ویژه در اورامان رودخانه سیروان مناظر زیبایی را در دره‌ها و کوه‌ها به وجود آورده که دیدن آنها برای هر توریستی جذاب و لذت‌بخش است.

 

استان دارای چهار دریاچه زریوار در مریوان، دریاچه پشت سد قشلاق در ۱۵ کیلومتری شمال شهر سنندج، دریاچه پشت سد گاوشان در ۴۵ کیلومتری جنوب سنندج و دریاچه پشت سد بوکان در شمال شهر سقز می‌باشد، این دریاچه‌ها محل بسیار مناسبی برای اجرای برنامه‌های تورگردانی هستند.

همچنین پوشش جنگلی استان کردستان با وسعتی معادل ۳۲۰ هزار هکتار در نواحی غربی استان قرار گرفته و بعد از جنگل های شمال کشور در مرتبه دوم قرار دارند این جنگل ها از شمال بانه شروع شده و شهرستان مریوان و قسمت جنوب غربی استان را نیز در بر می‌گیرد و بیشتر شامل بلوط، مازو، گلابی‌وحشی، زبان گنجشک، آلبالوی وحشی می‌باشند، ترکیب کوه، جنگل و رودخانه در مناطق غربی استان مناظر و چشم‌اندازهای زیبایی را به وجود آورده است که بیشتر دوستداران طبیعت را به خود جذب کرده است، به دلایل ذکر شده و بر اساس گزارش‌های سازمان محیط زیست استان، ۳۴ شکارگاه در منطقه وجود دارد، این شکارگاه‌ها به علاوه مناطق حفاظت شده تعداد زیادی از انواع پستانداران، پرندگان و خزندگان همانند آهو، قوچ و میش ارمنی، خرس قهوه‌‌ای، گراز، گرگ، گربه پالاس، خرگوش و انواع پرندگان را در خود جای داده اند.

 

تمامی عوامل ذکر شده به همراه عدم سابقه وجود و یا تکرار بلایای طبیعی همانند زمین‌لرزه و... استان کردستان را در محیط بسیار مطلوبی برای گردشگران قرار داده است.

قسمت وسیعی از سنندج، مریوان و سرزمین‌های اطراف آن‌ها تا جنوب کُردسـتان بخش کوهستانی غربی را تشکیل می‌دهد. این ناحیه، یکنواختی و سستی جنس زمین اشکال مشابهی را به وجود آورده که از ویژگی‌های آن کوه‌های گنبدی شکل با شیب یکنواخت و ملایم با دره‌های باز است. این یکنواختی را با طبقات آهکی سخت و سنگ‌های درونی که بین لایه‌های سست ظاهر می‌شوند، درهم ریخته و آن را به صورت صخره‌های عریان در آورده است. نوع مشخص این ناهمواری‌ها، ناحیه‌ی کوهستانی چهل چشمه در بین مریوان و سقز است که دنباله پستی بلندی‌های این ناحیه را درجنوب و مشرق، تشکیل داده‌اند و دامنه‌ی غربی آن تا داخل کشور عراق کشیده شده است. دراین ناحیه شعبه‌های رود قزل اوزن در شرق وشمال شرقی و رود سـیروان در جنوب چهره زمین را به طو کامل تغییر داده‌اند.

بخـش کوهسـتانی شرقی، قسمت‌های شرقی سنندج را در بر می‌گیرد و در حـد فاصـل ناحیه غربی و شـرقی، یک رشـته از ارتفاعات آتشفـشانی شمـالی ـ جنـوبی را به وجـود مـی‌آورد.در شرق این کوه، شهرستان‌های قروه و بیجار قرار گرفته‌اند که شکل زمین در آن‌ها با پستی و بلندی‌های ناحیه غربی به کلی متفاوت است از ویژگی‌های این ناحیه، وجود یک حصار کوهستانی متشکل از سنگ‌های رسوبی و دیگرگونی است که دشت‌های مرتفع هموار و تپه ماهوری را احاطه کرده است. در این ناحیه به استثنای کوه‌های بیجار، دشت‌های نسبتاً وسیعی نیز وجود دارد. این دشت‌ها به وسیله‌ی شعبه‌های رود قزل اوزن قطع شده و به صورت تپه ماهور در آمده‌اند. مرتفع‌ترین دشت این ناحیه «هوه تو» خوانده می‌شودکه با ۲۲۰۰ متر ارتفاع در شمال سنندج واقع شده است. بلندترین کوه‌های این ناحیه، شاه‌نشین در شمال بیجار، شیدا در مرکز و پنجه علی بین قروه وسقز است.

 

شهرستان سنندج(مرکز استان):

شهرستان سنندج مرکز استان کردستان در فاصله ۵۱۲ کیلومتری غرب شهر تهران و از لحاظ جغرافیایی تقریباً در مرکز استان قرار گرفته است به طوریکه به جز شهرستا‌نهای سقز و بانه با سایر شهرستانها همسایه می‌باشد. شهرستان سنندج بر اساس برآورد  سال۱۳۸۴ با جمعیتی معادل ۴۱۹،۷۵۰ نفر پرجمعیت‌ترین شهرستان استان محسوب می‌گردد. 

از لحاظ وضعیت طبیعی و اقلیمی سنندج یک شهر کوهستانی با آب و هوای سرد کوهستانی است که دارای تابستانهای ملایم و زمستانهای نسبتاً سرد می‌باشد ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۴۸۰ متر و متوسط بارندگی آن بیش از ۵۰۰ میلیمتر در سال است شهر سنندج به دلیل وضعیت خاص توپوگرافی یکی از شهرهای زیبای ایران است به طوریکه پیرامون این شهر از کوه‌های زیبا و بلند و داخل شهر به صورت تپه ماهور از تپه‌های متعددی تشکیل شده است و برفراز هر تپه‌ای منظره‌ای زیبا از شهر نمایان است تعدادی از این تپه‌ها مانند توس‌نوذر، تپه‌روسی، تپه شرف‌الملک و .. از لحاظ تاریخی و مذهبی با اهمیت می‌باشند و همچنین کوه زیبای آبیدر، کوه کوچکه‌رش (سنگ سیاه) در دو طرف شهر، زیبایی بیشتری به این شهر داده‌اند در حاشیه شرقی شهر رودخانه قشلاق جاری است که بر زیبائی هرچه بیشتر شهر افزوده است مردم مناطق کردنشین شهر سنندج را «سنه» می‌گویند و در واقع سنندج معرب واژة مرکب «سنه‌دژ» می‌باشد «سنه‌» در فرهنگ لغات اوستایی به معنای شاهین و عقاب است هرچند که در مورد واژة سنه تعاریف دیگری نیز وجود دارد.

سابقه تاریخی:

 

آنچه درباره سنندج محرز است این است که از سال ۱۰۴۶ هـ ق یعنی در دورة صفوی و در زمان شاه صفی سلیمان خان اردلان مرکز حکومت را از قلعه‌های حسن‌آباد و پالنگان در جنوب سنندج به شهر سنه منتقل نمود. و تا قبل از آن سنندج به صورت دهکده‌ای کوچک به حیات خود ادامه می‌داد و احتمالاً شهر کهن «سنه» در اثر زلزله و یا هجوم مغول ویران شده بود زیرا تپه باستانی توس‌نوذر در کنار رودخانه قشلاق و قلعه حسن‌آباد و سایر شواهد مانند قبرهایی با قدمت بیش از هزار سال که در سنندج پیدا شده است گواهی بر قدمت شهر دارد. سلیمان خان اردلان پس از انتقال مرکز حکومت به سنندج ، قلعه حکومتی را با استحکام تمام دربالای تپه‌ای بنا نهاد و عمارات و حمام و مسجد و بازار را در خارج و اطراف قلعه ساخت گفتنی است سنندج به لحاظ موقعیت جغرافیائی و فعالیت‌های شهرسازی عصر صفوی و قاجار، از بافت شهری سنتی باارزشی برخوردار است که بناهای مسکونی و عام‌المنفعه متعددی مانند حمام، مساجد، بازار و تکیه در آن باقی‌مانده است.

موقعیت فرهنگی :

شهر سنندج از نظر فرهنگی، هنری و مذهبی جایگاه ویژه‌ای در میان مناطق کردنشین دارد تعداد هنرمندان برتر عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری مانند موسیقی، تئاتر وهنرهای تجسمی جایگاه عظیم تصوف و عرفان در تکایا و خانقاه‌های شهر و چاپ نشریات کردی، سنندج را به یک شهر فرهنگی تبدیل نموده است گفتنی است شهر سنندج با تعداد ۱۴۱ مسجد بیشترین تعداد مسجد را نسبت به جمعیت در میان کشورهای اسلامی دارا می‌باشد .

از نظر آموزش عالی چندین واحد دانشگاهی مانند دانشگاه کردستان، علوم‌پزشکی، دانشگاه آزاد، پیام‌نور، مرکز تربیت معلم و آموزشکده فنی با جمعیتی حدود ۲۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف مشغول ادامه تحصیل هستند.

جاذبه‌های گردشگری شهرستان سنندج

۱-مسجد جامع سنندج :

این مسجد در حد واسط خیابان امام خمینی و در ضلع شمالی آن قرار دارد. بر اساس مدارک موجود زمان احداث مسجد مربوط به دوره قاجار بوده و به دستور امان‌ا..‌خان والی کردستان در سال ۱۲۲۸ هجری قمری ساخته شده است. این مسجد دو ایوانی است با یک حیاط مرکزی که در پیرامون آن ۱۲ حجره برای طلاب علوم دینی ساخته شده است. مسجد دارای شبستانی بزرگ با ۲۴ ستون است و اطراف شبستان و سر ستونها با آیات کلام‌ الله مجید مزین شده است. برای تزئین دیوارهای مسجد از کاشی‌های هفت‌رنگ استفاده شده و در ازاره‌های آن سنگ مرمر به کار رفته است.

۲- مجموعه پارک تفریحی آبیدر:

این مجموعه در غرب سنندج و در انتهای خیابان آبیدر قرار دارد. شهر سنندج از فراز این پارک چشم‌انداز بسیار زیبائی دارد. چندین باغ و چشمه طبیعی در این پارک وجود دارد، یکی از بزرگترین باغهای این مجموعه باغ امیریه است و بزرگترین سینمای روباز (تابستانه) کشور در این باغ جای گرفته است. این مجموعه از قدیم‌الایام تفریحگاه مردم سنندج بوده و کوه آبیدر دارای محبوبیت خاصی در میام مردم است .

۳- بازار سنندج :

این بازار در دو طرف خیابان انقلاب قرار گرفته و در سال ۱۰۴۶ هـ ق همزمان با مرکزیت یافتن شهر سنندج به عنوان مرکز حکومت اردلانها ساخته شده است. پلان این بازار به صورت مستطیل بزرگی است که در اثر خیابان‌کشی دوران حکومت پهلوی به دو بخش تقسیم شده و بخش شمالی آن بازار سنندجی و بخش جنوبی آن بازار آصف نام گرفته است. با وجود مراکز خرید جدید این بازار همچنان موقعیت و ارزش خود را از لحاظ تجاری حفظ نموده است .

۴- خانه کرد (عمارت آصف) :

 

خانه کرد موزه مردم‌شناسی مناطق کردنشین و بزرگترین موزه مردم‌شناسی مربوط به یک قوم در کشور ایران است. که در خیابان امام خمینی شهر سنندج واقع شده است. این موزه در عمارت آصف دایر گردیده و این عمارت یکی از بزرگترین عمارتهای اعیانی شهر سنندج است که دارای ارزش‌های ویژه معماری از لحاظ آجرکاری و گچبری و اروسی‌سازی است و حمام آن زیباترین حمام خصوصی در بین حمام‌های سنندج می‌باشد. بنای اولیه این عمارت مربوط به دوره صفویه بوده و در دوره‌های قاجار و پهلوی تکمیل تر شده است.

۵- موزة سنندج :

این موزه در خیابان امام ، کوچه حبیبی و در بخش بیرونی عمارت ملا لطف‌الله شیخ‌الاسلام (که امروزه به خانه سالار سعید مشهور است ) قرار دارد و در آن آثار و اشیاء تاریخی کشف شده از استان و سایر نقاط ایران به نمایش گذاشته شده است. اروسی موزه سنندج یکی از نمونه‌های بی‌نظیر هنر اروسی‌سازی و کار استادکاران سنندجی می‌باشد. عمارت ملا لطف‌الله از بناهای باقیمانده دورة قاجار است.

۶-عمارت خسروآباد :

این عمارت در بلوار خسروآباد (شبلی) قرار دارد. عمارت در نوع خود بی‌نظیربوده وسالها مرکز حکومت حکام اردلان به ویژه خسروخان بوده است. مجموعه عمارت و باغ آن افزون بر دو بخش اصلی یعنی قصر سلطنتی با ورودی ستون دار در بخش غربی و ساختمان شرقی باغلام گردشها و ایوان ستون‌دار مشرف بر صحن عمارت و فضای بیرونی بنا دارای فضاهای دیگری چون حمام، اتاق قاپی چیان و خدمتکاران است. تزئینات معماری این بنا شامل گچبری، آجر کاری، اروسی‌های زیبا و حوض چلیپا شکل داخل عمارت است.

۷- عمارت وکیل :

این مجموعه بزرگ در خیابان کشاورز واقع شده است و شامل سه حیاط با عمارت‌های مربوطه و یک حمام خصوصی در داخل مجموعه و یک حمام عمومی در خارج آن است.

 بخش اصلی عمارت وکیل در دوران زندیه ساخته شده و بخش‌های دیگر متعلق به دوره‌های قاجار است. مجموعه دارای تزئیناتی چون آجرکاری‌های زیبا و اروسی‌های پرکار است و حیاط مرکزی دارای سقف شیروانی با طرح کلاه‌فرنگی است.

۸- عمارت مشیر دیوان :

این عمارت در خیابان شهدا قرار دارد و شامل هفت حیاط با فضاهای مرتبط است و یک حمام خصوصی در داخل مجموعه دارد. هر یک از حیاط‌ها نیز دارای آبنما می‌باشند. عمارت توسط میرزا یوسف مشیردیوان در دورة قاجار ساخته شده است و زیباترین ایوان با طرح کلاه‌فرنگ در سنندج متعلق به این بنا است. در این عمارت نیز از اروسی‌های پرکار، تزئینات آجری، کاربندی‌های و چگ‌بری جهت تزئین استفاده شده است.

۹- حمام خان :

این حمام در ضلع شمالی بازار قدیمی سنندج در خیابان انقلاب واقع است. تزئینات آهکبری داخل حمام و نقوش موجود بر روی دیوار آن در نوع خود بی‌نظیر و جالب می‌باشد. حمام در سال ۱۲۲۰ هجری قمری به دستور امان‌الله خان اردلان ساخته شده و در بین حمام‌های باقیمانده از گذشته بزرگترین و زیباترین حمام شهر است . مقدمات تبدیل این حمام به موزه فراهم شده و قرار است درسال جاری (۱۳۸۵) به عنوان موزه حمام افتتاح شود .

۱۰- امام زاده هاجره‌خاتون :

این امام زاده در خیابان صلاح‌الدین ایوبی در محلة قدیمی سرتپوله واقع است. بر اساس روایات موجود این امامزاده شریفه ، خواهر امام رضا (ع) است که در سفر آن بزرگوار به خراسان در کردستان رحلت نمود و در این مکان به خاک سپرده شده است. در مجاور این امامزاده مسجد و آرامگاه مشایخ و بزرگان سنندج نیز قرار دارد.

۱۱- امام زاده پیر عمر:

این امام زاده در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی واقع شده و تاریخ ساخت آن ۱۰۴۶ هـ ق می‌باشد. امام زاده پیرعمر را پسر بلافصل حضرت علی (ع) می‌دانند. بنای آرامگاه شامل تزئینات آجری، گچبری و اروسی‌های زیبا است. قسمتهای عمده‌ای از بنا به علت فرسودگی در سالهای ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۴ هـ . ش بازسازی شده است.

۱۲- امامزاده پیرمحمد :

این بقعه در میدان نبوت سنندج در بالای تپه‌ای که قبرستان قدیمی شهر واقع شده است قرار دارد این بنا محل دفن امام زاده محمد بن یحیی مشهور به پیرمحمد است.

۱۳- قرآن نگل :

در ۶۵ کیلومتری غرب سنندج در مسیر جادة سنندج- مریوان، در داخل مسجد روستای نگل قرآنی خطی از دوران گذشته وجود دارد که بنا به اعتقادات مردم یکی از چهار قرآن خطی است که در زمان خلیفة سوم به رشتة تحریر درآمده و به چهار اقلیم دنیا فرستاده شده است. قطع قرآن رحلی بزرگ، جلد آن چرمی و صحفات کاغذی ضخیم آن به علت تشابهی که با پوست دارد بین مردم به پوست آهو شهرت یافته است. خط قرآن کوفی و دارای نقطه و اعراب و در قسمتی از شماره آیات طلاکاری شده و مزین به نقوش گیاهی می‌باشد .تاریخ تحریر قرآن با توجه به شیوه خط و تزئینات مربوط به اواخر قرن چهارم هجری است .این قرآن در بین مردم جایگاه والایی داشته و همه‌روزه عده کثیری از نقاط دوردست برای زیارت آن به این روستا می‌آیند.

 

۱۴- مراسم عرفانی:

از دیگر جاذبه‌های شهر سنندج مراسم عرفانی دروایش است که به صورت هفتگی در برخی از تکایای آن اجرا می‌گردد و گردشگران بسیاری از این مراسم دیدن می‌نمایند.

در استان کردستان دو فرقه عمده تصوف وجود دارد:

۱-   طریقة قادریه: پیروان این طریقه مریدان شیخ‌عبدالقادر گیلانی هستند که درک حقیقت و وصول به حق را در قیل و قال می‌دانند و در حالت سماع، دف‌زنان به عالم جذبه می‌روند و هر بیننده‌ای را شیدای خود می‌کنند.

۲-   طریقة نقشبندی: مؤسس این طریقت خواجه بزرگ مولانا بهاء‌الدین محمد نقشبند بخارایی است و پیروان او وصول به حق را در تفکر و سکوت می‌دانند

۱۵- صنایع دستی :

صنایع دستی هم از جاذبه‌های مهم سنندج است و انواع قالی و قالیچه، گلیم، تخته‌نرد و شطرنج سنندج شهرت و اعتبار جهانی دارد.

۱۶- دریاچة سد قشلاق :

در فاصلة ۲۰ کیلومتری شمال سنندج در مسیر جادة سقز بر روی رودخانه قشلاق سد مخزنی قشلاق احداث شده است. دریاچه پشت این سد ۱۱ کیلومتر طول دارد و وسعتی معادل ۹۳۴ هکتار را در بر می‌گیرد این دریاچه محل مناسبی برای ورزش‌های آبی است و جزو جاذبه‌های طبیعی سنندج به شمار می‌رود.

۱۷- قلل مرتفع :

به علت کوهستانی بودن منطقه و امنیت حاکم بر آنها هر ساله تعداد بسیاری از کوهنوردان به قلل مرتفع و مشهور سنندج صعود می‌نمایند.

مهمترین قلل این شهرستان عبارتند از: آبیدر، سلطان سراج‌الدین، آوالان در جنوب سنندج، شاه‌نشین در ژاوه‌رود، کوه کوچک سار در جنوب غربی و کوه چرخ‌لان در جنوب غربی سنندج.

 

 

منبع:

سایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

استان کردستان

 

خرید عسل طبیعی در  کردستان| خرید عسل در سنندج| پخش عسل در کردستان | بورس عسل سنندج

کشور عزیزمان ایران دارای مناطق زیبا با آب و هوای گوناگون می باشد این تنوع آب و هوایی رشد گونه های گیاهی مختلف برای هر منطقه موجب شده است دشت ها کوه ها تپه ماهورها رودها و دریا و دریاچه ها همه این موارد بر رشد گیاهان تأثیر گذار می باشد.

استان مازندران و گیلان از مناطق سرسبز ایران با باغات چای و مرکبات و ...  و از جاذبه های گردشگری بالایی برخوردار است، انبوه باغات مرکبات شامل: درختان نارنگی ، بهارنارنج، پرتقال، و... در فصل شکوفه این باغات موجب کوچ زنبورداران به این نواحی می گردد تا از شهد تازه این شکوفه ها بهره مند گردند. این پوشش گیاهی منجر به تولید عسل مرکبات ، عسل طبیعی بهار نارنج می گردد که دارای عطر و طعم خاصی می باشد. 

پرورش زنبور عسل و زنبورداری و تولید عسل طبیعی نیازمند هماهنگی سفر با طبیعت می باشد بدین گونه گه در هرفصلی گلها و گیاهان مخصوص در منطقه خاصی رویش دارد و زنبورداران برای بهره مندی از شهد این گلها نقل مکان می کنند تا همواره شهد تازه گلها در دسترس زنبور عسل قرارگیرد و عسل طبیعی بهره برداری نمایند. یکی از این مناطق زیبا اردبیل می باشد.

استان اردبیل و منطقه سبلان دارای ییلاق های گوناگون می باشد کوه سبلان یکی از کوه های سرسبز بوده و بدلیل تنوع گونه های گیاهی ، مخصوصاً در فصل بهار زنبورداران بیشتری به این نواحی کوچ می کنند. این تنوع گلها منجر به تولید عسل های طبیعی درجه یک و بی نظیر می شود، در واقع اردبیل به عسل های خوشمزه اش معروف است و عسل یکی از سوغاتی های اردبیل می باشد . اردبیل به علت آب و هوای معتدل کوهستانی مملوء از دشت‌ های پر گل پونه، گشنیز، گون، آویشن و اقاقیا و غیره است و همین چشم اندازها عسل های خوشمزه و باکیفیتی را برای اردبیل به ارمغان آورده است. عسل های این استان طعم های مختلفی دارد و با توجه به گونه گیاهی غالب منطقه عسل عطر و طعم آن گونه گیاهی را بیشتر به خود می گیرد عسل طبیعی سبلان معمولاً به عسل چهل گیاه و یا عسل صد گیاه معروف است که خاصیت دارویی منحصربه فردی دارند و به عنوان عسل با خواص درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. فروشگاه اینترنتی عسل دژ (عسل طبیعی سبلان) در جهت تسهیل خرید این امکان را برای مشتریان فراهم نموده تا بصورت آنلاین عسل طبیعی سبلان را برای مقاصد مختلف تغذیه و دارویی خرید نمایند و آن را درب منزل تحویل بگیرند عرضه عسل در فروشگاه تخصصی عسل دژ به عنوان بورس عسل در کرج ، ساری ، رشت و تهران  کردستان از تولید به مصرف می باشد یعنی عسل مستقیاً از زنبوردار به دست خریدار می رسد. عسل تولیدی در مزرعه و فارم زنبورداری عسل دژ کاملاً عسل طبیعی و عسل ارگانیک می باشد. مضافاً اینکه در اعیاد و مناسبت ها دارای تخفیف بوده و ارسال آن نیز رایگان می باشد. پیشنهاد ما این است که حتما عسل طبیعی سبلان را از فروشگاه تخصصی عسل دژ تهیه و طعم خواص آن را تجربه کنید در حال حاضر عسل دژ در استان مازندران ، گیلان، البرز ، کلان شهر رشت، کلان شهر کرج ، کلان شهر تهران، شهر کرج و اکثر مناطق تهران و کلان شهرها و مراکز استانها به ویژه استان کردستان دارای شعبه می باشد. برای سهولت خرید و بدون مراجعه حضوری می توانید به راحتی از طریق آدرس الکترونیکی زیر ثبت سفارش نمایید و آن را درب منزل تحویل بگیرید.

 خرید عسل طبیعی سبلان در سنندج

خرید شهد عسل طبیعی سبلان در سنندج

خرید عسل طبیعی بهار نارنج در سنندج

خرید شهد عسل طبیعی بهار نارنج در سنندج

خرید بره موم در سنندج

خرید شهد عسل در سنندج

خرید گرده گل در سنندج

خرید ژل رویال در سنندج

خرید عسل چهل گیاه در سنندج

خرید عسل سوغاتی در سنندج

عسل دژ در سنندج

خرید عسل شان طبیعی در سنندج

خرید عسل شان معمولی در سنندج

شماره تماس پشتیبانی در واتس آپ و پیامک 09149866455

 

 خرید عسل طبیعی سبلان در کردستان

خرید شهد عسل طبیعی سبلان در کردستان

خرید عسل طبیعی بهار نارنج در کردستان

خرید شهد عسل طبیعی بهار نارنج در کردستان

خرید بره موم در کردستان

خرید شهد عسل در کردستان

خرید گرده گل در کردستان

خرید ژل رویال در کردستان

خرید عسل چهل گیاه در کردستان

خرید عسل سوغاتی در کردستان

عسل دژ در کردستان

خرید عسل شان طبیعی در کردستان

خرید عسل شان معمولی در کردستان

شماره تماس پشتیبانی در واتس آپ و پیامک 09149866455